Dansk imam- og præsteuddannelse til debat

Kristne og muslimske ledere skal diskutere mulighederne for at oprette en imamuddannelse i Danmark. På billedet prædiker imam Sheikh Haddad al-Haitham fra England i moskéen på Dortheavej i København, som tilhører Det Islamiske Trossamfund. – Foto: Søren Staal.

relevante temaer

På det sjette religiøse topmøde mellem kristne og muslimske ledere skal der diskuteres fælles uddannelse af imamer og præster

Der er for lille et marked til en dansk imam-uddannelse, og moskéerne i Danmark kan næppe heller lønne dem.

Så pessimistisk lyder det fra professor Jørgen S. Nielsen, Center for Europæisk Islamisk Tænkning.

Han er med, når over 50 biskopper, imamer samt kristne og muslimske organisationsfolk i morgen samles i Minhaj ul-Quran-moskéen i det københavnske nordvestkvarter for at diskutere uddannelse af imamer her i landet.

LÆS OGSÅ: Staten bør støtte imamuddannelse

Inspirationen til at fokusere på en dansk imamuddannelse kommer fra Holland, blandt andet fra professor Henk Vroom fra Det Frie Universitet i Amsterdam, som er et kristent universitet, men med både sekulære videnskabelige og konfessionsorienterede uddannelser.

Fra 2005 har universitetet haft en linje, hvor præster og imamer uddannes sammen i parallelle spor.

Jørgen S. Nielsen finder selve tanken god. Men der findes næppe et dansk universitet, der vil binde an med en uddannelse i islamisk teologi, for der vil hverken være kvalificerede lærere eller studerende nok på imam-siden.

Tidligere havde hollænderne også et aftagerproblem, da både de tyrkiske og marokkanske imamer i landet blev uddannet i hjemlandet. Det gælder også for de tyrkiske imamer i Danmark.

Men i Holland kunne de bruge dem i hæren, fængselsvæsenet og på hospitalerne. Og det betød også, at små moskéer kunne hyre en uddannet imam til fredagsbønner. Ligesom mange imamer i Danmark får løn fra de muslimske friskoler som lærere, men intet tjener som imam, siger han.

Henk Vroom mener, at det er væsentligt, at imamer er fortrolige med det samfund, de indgår i, og at man skal kunne andet end sin teologi for fuldt ud at fungere som imam:

Lad mig give et eksempel på forskellen mellem integration på overlevelsesniveau og integration i den kulturelle og sociale forstand. Vi har et lille råd, der taler med ansøgere, før de får adgang til uddannelsen. Blandt andre en imam, der havde arbejdet flere år i et fængsel. Vi spurgte, hvad han vidste om hollandsk/vestlig kultur, for eksempel om oplysningstiden. Hans svar var, at den industri kendte han ikke. Oplysningstiden er nøgleordet til at forstå den offentlige og politiske debat om religionens rolle i det offentlige rum. Og hvis man ikke forstår det, så kan man ikke lede et trossamfund.

Bente Clausen

Født 1960. Bifag i historie fra Aarhus Universitet 1985. Uddannet journalist 1989. Suppleringsfag i minoritetsstudier fra Københavns Universitet i 1997. Skrevet 'For Guds Skyld - om protestantisme og politik i USA' i 2004. På Kristeligt Dagblad fra 1989-93, Indenrigsministeriet 1993-96, Kristeligt Dagblad fra 1996. Stofområde: Kirkelige forhold, kirkeret, kirken og menneskerettigheder, islam og jødedom i Danmark.

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

Efterår på Sicilien

kr. 9.598,00 Køb

W.A. Mozarts Klaverkoncerter

kr. 399,00 Køb

Mød Peter Høeg

kr. 65,00 Køb

Sæt med 8 smukke kunstkort af Arne Haugen Sørensen

kr. 115,00 Køb

The Act of Killing - dokumentarfilm

kr. 210,00 Køb

Pavarotti deluxe boks

kr. 699,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.