Mange præster og biskopper ved ikke, hvad kristendommen er

Rektor for Dansk Bibel-Institut Børge Haahr Andersen i Emdrup Kirke, hvor han stadig er ulønnet ...

Rektor for Dansk Bibel-Institut Børge Haahr Andersen i Emdrup Kirke, hvor han stadig er ulønnet hjælpepræst og med egne ord blev forfremmet til kirkebænken, da han for 10 år siden stoppede som sognepræst samme sted. - Foto: Leif Tuxen

Det er hverken specielt dansk eller specielt kristent at indsnævre religionsfriheden, som man ser det i forsøget på at få omskæring forbudt, men det er helt i tråd med tidens sekularisering og humanisering, siger Børge Haahr Andersen, rektor for Dansk Bibel-Institut

Hvad er det bedste ved kristendommen?

Det bedste ved kristendommen er budskabet om, at mennesket blev skabt til et liv i Guds fuldkomne verden, og at det onde i verden har en udløbsdato. Det har det gode ikke. Tværtimod har alt godt et evighedsperspektiv, som vil åbenbare sig, når Kristus kommer igen, og vi skal leve i den nye himmel på den nye jord, som det loves os i Bibelen.

Deri ligger et håbsperspektiv, som er os skænket helt gratis, og som ikke kræver nogen handlinger af os. Det er et guddommeligt løfte, som indfries, når vi tror på den genopstandne frelser.

For vi og alt, hvad der er godt, skal genopstå. Ikke kun som noget sjæleligt og åndeligt, men som en helt konkret genopstandelse med alt det dejlige, som også vores liv i dag tilbyder os som for eksempel vores kroppe, naturen og de menneskelige relationer.

Hvad er det værste ved kristendommen?

Det er, at den er sand, også når den afslører indersiden af den menneskelige natur. Der er i samfundet en fremherskende idé om humanismen og en ukuelig tro på menneskets nærmest grænseløse muligheder og godhed. Den tro kan jeg ikke tilslutte mig som

Læs artiklen til ende
Læs Kristeligt Dagblad ubegrænset i 4 uger. Tegn et uforpligtende prøveabonnement.
Er du abonnent? Log ind her.

Kirke og tro

Få de vigtigste artikler om kirke og tro fra Kristeligt Dagblad. Nyhedsbrevet udsendes hver fredag.

Kommentarer

Du have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.