Der er gået inflation i at tilgive

Tilgivelsen er blevet en selvfølge i det moderne samfund, mener præsten Johannes H. Christensen

»Da kom Peter til Jesus og spurgte: Herre, hvor mange gange skal jeg tilgive min broder, når han forsynder sig imod mig? Op til syv gange? Jesus svarede ham: Jeg siger dig, ikke op til syv gange, men op til syvoghalvfjerds gange.« Sådan indledes den tekst, der skal tales over i landets kirker på søndag. En prædiken, der ifølge sognepræst Johannes H. Christensen, Skovshoved Kirke, er svær at skrive, fordi tilgivelse er blevet en selvfølge i det moderne samfund. - Kristendommen har virket så længe, at vi alle ved, at vi står os bedst ved at tilgive. Men begrebet er ble-vet udvandet. Der er i menneskers omgang med hinanden kommet en art ligegyldighed og ladhed som følge af, at man ikke skal stå til ansvar for sine handlinger og rette op på de skader, man har forvoldt, mener Johannes H. Christensen og nævner børneopdragelse som eksempel. - Der er en holdning hos forældre i dag om, at man skal bære over med børn. Konsekvensen er, at mange børn i dag er totalt udisciplinerede, for eksempel i kirken, hvor de forstyrrer gudstjenesten, og ingen griber ind. Samfundet er også meget hurtig til at tilgive volds- og drabsmanden. Jeg mener ikke, at vi skal genindføre dødsstraf. Men i det øjeblik tilgivelse bliver et universalmiddel, bliver det til ligegyldighed og manglende respekt for hinanden. Den norske professor i etik, tidligere fængselspræst og forfatter til bogen »Tilgivelse«, Paul Leer-Salvesen, er enig i, at det moderne menneske tager for let på det at tilgive. - Vi kan aldrig forlange tilgivelse af et andet menneske. Det er ofte sådan, at der må gøres bod og være et opgør, før tilgivelse er mulig. Kan du tilgive? spørger krænkeren. Og den krænkede vil vægre sig, hvis den anden ikke har vist sig værdig til tilgivelse. Noget må ske, tilliden skal genopbygges igen, og dette vil jeg kalde bod. Men det er vi ikke gode nok til, for i dag skal alting gå så hurtigt. - Vi bør være mere opmærksomme på, at vi bærer vores ubearbejdede skyld og konflikter med os. Ubearbejdet skyld kan føre til gentagelse, for eksempel af en voldshandling. Derfor er den praktiske anvendelse af tilgivelse, at den kan føre til et bedre liv, understreger Paul Leer-Salvesen og peger på de skridt, der er taget til forsoning af parterne i konfliktområder som Libanon, El Salvador og Sydafrika: - Her er behovet for tilgivelse påtrængende. Det er blevet en livsnødvendighed. Men skal vi altid tilgive eller findes det utilgivelige? Det diskuteres - i temaet »Tilgivelsens svære kunst« - af en psykolog, en læge, en fængselspræst, en teolog - og af den tidligere plejehjemsassistent fra Plejebo-sagen, der uden at være blevet stillet for en dommer blev dømt på forhånd af offentligheden for mord på 22 plejehjemsbeboere. Liv & Sjæl Side 9 og 10