Det koster at blive kaptajn på sin egen båd

Der er kommet nye spor i sagen om uhyrlighederne i Srebrenica Her er det retsmedicinere, der undersøger ofre fra en massegrav i den bosniske landsby Cerska nær Milici.

Dann Sidenius beskriver frikirkemiljøet i Danmark som sekterisk. ”Det, der kendetegner et sekterisk miljø, er ikke kærligheden, men de fælles værdier og meninger,” siger han efter at have forladt den frikirke, han var en del af i over 30 år. – Foto: Leif Tuxen.

relevante temaer

Landets frikirker appellerer ikke til den brede danske befolkning. For kirkerne giver ikke plads til, at den enkelte kan være sig selv, mener advokat Dann Sidenius, som har forladt frikirkemiljøet efter mere end 30 år

At blive kaptajn på sin egen båd, ja, det koster det, det koster.

Dann Sidenius referer til en af sine foretrukne sange af Peter Sommer og Simon Kvamm, når han skal beskrive sin vej ud af den frikirke, han har været en del af siden teenageårene og i mere end 30 år.

LÆS OGSÅ:
Teologer: Kirken har forsømt Luthers spirituelle side

For nylig bragte dagbladet Politiken en kronik skrevet af Dann Sidenius med overskriften Frikirkerne er ubarmhjertige over for den frafaldne. En kronik, han har taget tilløb til gennem de seneste seks år, efter at han forlod den frikirke i Rødovre, hvor en del af hans familie og venner fortsat kommer.

Han har ikke forladt kristendommen. Han har forladt den form for kristendom, som ifølge ham er herskende i de fleste danske frikirker. Dann Sidenius sad i flere år i kirkens øverste ledelse, og gennem samarbejdet med andre kirker og på grund af hans færden generelt i frikirkemiljøet mener han at kunne konstatere, at det billede, han tegner af sin egen kirke, i varierende grad er dækkende for frikirker i Danmark. Han ønsker ikke at sætte navn på kirken, han forlod, for han mener, at kritikken gælder de fleste frikirker i Danmark.

Et kritikpunkt er tilstrømningen af nye medlemmer.

I de over 30 år, jeg har været en del af frikirken i Rødovre, kom der ikke en eneste med en videregående uddannelse. Der er meget veluddannede og velbegavede mennesker i frikirkerne generelt, men det er unge, som er født ind i kirken, og nogle af deres venner, de har inviteret med, og som er blevet hængende. Det er ikke veletablerede, oplyste og kulturelle familier, der begynder i kirkerne, siger Dann Sidenius og understreger, at menneskers værdi selvfølgelig ikke afgøres af længden af deres uddannelse. Men han mener, at det siger noget om den ensretning, som finder sted.

Nye voksne medlemmer er for ham at se folk med problemer i livet, eksempelvis ensomhed.

De føler sig velkomne på grund af den åbenhed og venlighed, som findes i frikirkerne. Men jeg tror, at den almindelige oplyste dansker intuitivt fornemmer, at der er noget i frikirkerne, som vil begrænse vedkommendes måde at tænke på og være på, siger han.

I frikirkerne er der en uudtalt guide for, hvordan man skal leve sit liv, mener Dann Sidenius.

I bakspejlet kan jeg se, at jeg gik på kompromis med min egen personlighed. For eksempel læste jeg som ung en kort tid psykologi. Dengang var det ikke velset, for hvad skulle man med psykologer, når man havde Gud? Jeg havde i den tid en følelse af ikke at være god nok. Der var ikke nogen, der sagde noget negativt til mig, men i det øjeblik, jeg droppede ud af studiet, kom folk til mig og sagde, at det var Guds bønnesvar, at jeg stoppede, fortæller Dann Sidenius.

Han accepterede også frikirkens syn på kvinder, og oplever det i dag som udtryk for, at han mistede noget af sin personlighed.

Kvinderne kunne for eksempel ikke være med i den øverste ledelse, og i mange år måtte de hverken lede gudstjenester eller prædike, og selvom jeg havde svært ved at identificere mig med den sexistiske indstilling, accepterede jeg det altså. Man kunne godt komme i kirken, men hvis man ville have opgaver og ansvar, skulle man indordne sig, siger han.

Et forhold til en anden mands kone blev grunden til, at Dann Sidenius forlod frikirken.

Det var rædselsfuldt og helt uacceptabelt, det, jeg havde udsat manden og min ekskone for. Det vil jeg aldrig forklejne. Og det er vel også forståeligt, at menigheden reagerede, fordi det også var deres venner, det gik ud over. Men den måde, der blev reageret på over for mig, nemlig ved total tavshed, viser, at de venskaber, der opstår i en frikirke, ikke holder, når der er en, der træder for meget ved siden af.

Ligesom Peter Sommer og Simon Kvamm synger det, har det kostet Dann Sidenius en del at forlade venner og familie i kirken. Folk, han har været sammen med til højtider, i hverdagen og i ferier.

Med et bibelcitat illustrerer han, hvad det sekteriske miljø skaber i frikirkerne. Jesus siger: Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.

Men det er ikke det, der leves ud. Det, der kendetegner et sekterisk miljø, er ikke kærligheden, men de fælles værdier og meninger. Og derfor kan det være forbundet med store omkostninger at begynde at ændre værdier og meninger i en sammenhæng, hvor du samtidig har lagt hele dit liv, din sjæl og din identitet, siger han.

Nogle vil måske spørge, om du selv praktiserer en kærlighed, som kan rumme frikirkerne.

Der har været meget vrede fra min side, som har taget tid at bearbejde, men det, jeg nu forsøger, er at beskrive et system. Jeg er ikke ude på at pege fingre ad dem. Jeg er godt klar over, at jeg kommer med en kritik, men jeg forsøger at underbygge den, og jeg vil gerne diskutere det.

Kærligheden og friheden skal igen i højsædet, hvis frikirkerne skal få nye veluddannede og ressourcestærke danskere som medlemmer, mener Dann Sidenius. Han spørger dog, om frikirkerne kan overleve, samtidig med at de mister den kontrol. Alternativet må være folkekirken. Imødekommenheden er ikke den samme som i frikirkerne, men der er plads til alle, mener han.

Det er absurd, at jeg i dag ikke kommer i folkekirken, men jeg er blevet mæt af gudstjenester, siger Dann Sidenius.

For dig er frikirken for snæver, men kan folkekirken ikke være for vid?

Gud er blevet langt større for mig, efter jeg har forladt frikirken. Han er en barmhjertig og tilgivende Gud, som accepterer alle. Også at vi kommer tilbage til ham.

Dann Sidenius sætter pris på friheden uden for frikirken.

Det er stort for mig at få lov til at vælge mit eget liv og for eksempel vælge at flytte sammen med min kæreste, før vi blev gift. Nu er jeg kaptajn på mit eget skib, siger han.

Anne Katrine Gottfred Jensen

Uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt Københavns Universitet i 2013. Har siden september 2013 arbejdet som journalist på Kirke og Tro-redaktionen.

Tilføj kommentar

fra shop.k.dk

Valfart til Hildegards klostre

kr. 6.695,00 Køb

Den tyske hemmelighed - dokumentarfilm

kr. 179,00 Køb

Pavarotti deluxe boks

kr. 699,00 Køb

KRIGEN 1914-1918

kr. 249,00 Køb

Anna Netrebko og Plácido Domingo: "Giovanna D'Arco"

kr. 189,00 Køb

USA’s swingende sydstater

kr. 18.498,00 Køb

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.