Dronning Elizabeth sætter sin lid til Gud

I næste måned fylder den britiske dronning 90 år. Ny bog illustrerer, hvordan hun har talt åbent om sin tro gennem årene

Den britiske monark, dronning Elizabeth, har også titel af ”supreme governor” – øverste leder – af den anglikanske kirke Church of England. –
Den britiske monark, dronning Elizabeth, har også titel af ”supreme governor” – øverste leder – af den anglikanske kirke Church of England. – . Foto: EPA/Scanpix.

Som monark er dronning Elizabeth II det formelle overhoved for den anglikanske Church of England. Og hun tager sin tro meget alvorligt.

”Jeg ved, hvor stærkt jeg bruger min tro til at lede mig gennem både gode tider og dårlige. Jeg ved, at den eneste måde, jeg kan leve mit liv på, er ved at gøre, hvad der er rigtig, at gøre mit bedste i alt, hvad dagen bringer, og sætte min lid til Gud. Jeg henter styrke i budskabet om håb i det kristne evangelium,” sagde dronningen i 2002.

Citatet er et af mange i en lille bog, som er udgivet op til dronningens 90-årsfødselsdag den 21. april.

Bogen hedder ”The Servant Queen and the King She Serves” (Den tjenende dronning og kongen, hun tjener) og er udgivet af Det Britiske Bibel-selskab i samarbejde med de kristne organisationer Hope (Håb) og The London Institute of Contemporary Chri-stianity (London-instituttet for samtidig kristendom).

Catherine Butcher fra Hope er en af de to forfattere, der har samlet citaterne og sat dem ind i en sammenhæng i bogen på 34 sider.

”At have en monark, som taler åbent om Jesus på en afslappet og naturlig måde, er for os en stor opmuntring. Vi håber, at kristne over hele landet vil tage ved lære af dronningens bog og tale om Jesus på en naturlig måde med venner, slægtninge og kolleger, så folk kan lære mere om, hvad det vil sige at følge Jesus,” siger Catherine Butcher i forbindelse med udgivelsen.

Dronning Elizabeth har skrevet forordet, hvor hun taler om de forandringer, der er sket i de snart 90 år, hun har levet. Her tænker hun også tilbage på sin første tale til nationen i julen 1952.

”Jeg bad folket i Common-wealth og imperiet om at bede for mig, mens jeg forberedte mig på at dedikere mig selv til dem ved min kroning. Jeg har været – og forbliver – jer meget taknemmelig for jeres bønner og Gud for hans urokkelige kærlighed. Jeg har i sandhed set hans trofasthed,” skriver dronning Elizabeth.

Allerede som 21-årig talte hun i en radioudsendelse om, hvordan hun ville tjene folket og Gud. 61 år senere – i sin juletale i 2008 – talte hun endnu mere åbent om Jesus.

”Jeg håber, at I som jeg finder trøst i Jesus af Nazaret, som ofte befandt sig i stor modgang og formåede at leve et udadvendt, uselvisk og opofrende liv. Vi kan i sandhed være taknemmelige for, at så mange af os her 2000 år efter Jesu fødsel kan hente inspiration i hans liv og budskab og se ham som en kilde til styrke og mod,” sagde hun i juletalen til nationen, som svarer til den danske dronnings nytårstale.

Et af de temaer, som dronningen ofte har talt om, er tilgivelse. Blandt andet i relation til urolighederne i Nordirland og fredsprocessen der.

”Vigtigst af alt må vi holde fast i barnets villighed til at tilgive, hvilket vi alle er født med, og som det er så let at miste, når vi bliver ældre. Uden den villighed bliver det umuligt at bygge bro, når der er splittelse mellem familier, samfund og nationer,” sagde hun i 1984.

I 1992 var det mere personlige emner som prins Andrews skilsmisse og det åbenlyst kølige forhold mellem prins Charles og Diana, som optog hende. I en tale i London takkede hun således for ”de mange bønner, som har støttet mig”.