Dåben er symbol på Guds ubetingede kærlighed

Gennem de seneste 15 år er antallet af danske børn, der bliver døbt, faldet fra 80 til 75 procent. Kristeligt Dagblad stiller spørgsmålet: Hvorfor skal et barn døbes

Barnedåben som tradition er ikke længere en selvfølgelighed.

Derimod er barnedåben blevet et ritual, som forældre er begyndt at vurdere nøje: for skal man døbe sit barn ind i den kristne tro, mens det er spædt? Eller er det en mere rigtig beslutning at lade barnet selv træffe beslutningen om den kristne dåb, når det er gammelt nok?

Kristeligt Dagblad har spurgt biskop i Haderslev Stift, Niels Henrik Arendt.

Hvorfor skal man døbe et barn?

– Det skal man, fordi barnet skal ind i den sammenhæng med Gud, som dåben udtrykker. Det er bedst for både forældre og barn, at det sker så tidligt som muligt. Der er noget rigtigt i, at barnet gennem dåben får Guds kærlighed forærende. Dermed bliver det et livsvilkår allerede fra begyndelsen.

Men hvis et forældrepar alligevel vil opdrage sit barn i den kristne tro, hvorfor kan man så ikke vente med dåben, til barnet selv kan bestemme?

– Så spørger jeg: Hvad skulle begrundelsen være for det?

Den er, at barnet har sin egen fri vilje.

– Barnet har til enhver tid sin frie vilje til at vende kristendommen ryggen, også selvom det bliver døbt som spædt. Men det gode ved barnedåben er, at forældrene giver dåben som en gave til barnet. Og forældre træffer jo også andre beslutninger, som barnet ikke selv får lov at tage stilling til – for eksempel om det overhovedet har lyst til at være i verden. På samme måde er der noget rigtigt i, at man ikke selv vælger Gud, fordi det er Gud, der vælger mig.

Hvad mister et barn ved ikke at blive døbt, hvis barnet alligevel bliver opdraget i den kristne tro?

– Barnet mister ikke noget afgørende, hvis det alligevel bliver døbt som stor. Men man mister den der selvfølgelighed. At der er noget, som man kan hvile i. Man problematiserer dåben, hvis man pludselig selv skal træffe beslutningen om det. For hvis barnets egen tro skal afgøre, hvornår det skal døbes, hvornår er troen så stærk nok? Samtidig er der det forhold, at hvis man vil give barnet en kristen opvækst, og man venter med dåben, til man er voksen, jamen, så er man jo baptist. Og i baptismen bliver menneskets stillingtagen, set fra mit synspunkt, konstituerende for dåben. Men vores lutherske opfattelse er, at det netop ikke er menneskets stillingtagen, der er afgørende i dåben – det er Guds.

Men giver Gud ikke sin kærlighed til et barn, selvom det ikke er døbt?

– Jo.

Hvorfor så døbe det?

– Fordi spædbarnsdåben udtrykker det grundlæggende ved vores forståelse af dåben: at Guds nåde kommer os i forkøbet. Og den pointe går i en luthersk kristendomsforståelse tabt, hvis dåben bliver individets beslutning. Det er Gud, der kommer først. Alle får Guds barmhjertighed på forhånd, før jeg egentligt har gjort mig værdig til det. Det siger sig selv, at hvis man tror på Gud, så får man også Guds barmhjertighed uden en barnedåb. Men dåben er også en symbolsk handling, og hvis den skal bevare sin betydning, så er det i den lutherske opfattelse rigtigere, at vi modtager dåben frit, og uden at vi selv gør os fortjent til det. Vi skal jo ikke tage stilling til Gud på forhånd, og derfor er dåben et vilkår, man får forærende.

Men er man fortabt som barn, hvis man ikke bliver døbt?

– I gamle dage argumenterede man med, at børn skulle døbes som spæde for ikke at gå fortabt. I dag skal man i hvert fald være en meget hårdkogt ortodoks kristen, hvis man vil påstå det samme. Men hvis kirken ikke stiller sig bag spædbarnsdåben, er det på en eller anden måde vores tro, der afgør, om dåben er gyldig. Vores tro bliver betingelsen. Men i den lutherske forstand tror vi på, at før vi gør noget i forhold til Gud, gør Gud noget i forhold til os. Det er præcist som en moders kærlighed til sit barn. Den er ubetinget, og kærligheden til os er der bare. Den stiller ikke spørgsmålstegn ved barnets evner og kvalifikationer.

Kommen man i himlen, hvis man ikke er døbt?

– Jeg betragter det ikke som en præsts opgave at trække skellet imellem, hvem der kommer i himlen, og hvem der ikke gør. For mig er der ikke en skygge af tvivl om, at et menneske selvfølgelig kan blive frelst, selvom det ikke er døbt.

loewendahl@kristeligt-dagblad.dk