Egyptens kristne ser fremad

To koptere på besøg i København udtrykker stor optimisme for et bedre kristenliv i Egypten

epa03274051 Egyptian Coptic Christians attend a mass in the Saint Barbara Church in Misr El-Qadima District, Old Cairo, Egypt, 20 June 2012. The 16 months since Egypt's January 2011 revolution have been traumatic for Christians, who may amount to more than ten per cent of the country's 80 million people - there are no official figures. Egypt’s Christians had complained of discrimination under Hosni Mubarak’s rule and were recently alarmed by the rise of Islamists. EPA/JULIEN WARNAND
Epa03274051 Egyptian Coptic Christians attend a mass in the Saint Barbara Church in Misr El-Qadima District, Old Cairo, Egypt, 20 June 2012. The 16 months since Egypt's January 2011 revolution have been traumatic for Christians, who may amount to more than ten per cent of the country's 80 million people - there are no official figures. Egypt’s Christians had complained of discrimination under Hosni Mubarak’s rule and were recently alarmed by the rise of Islamists. EPA/JULIEN WARNAND. Foto: JULIEN WARNAND/ Denmark.

I Danmark debatteres det, om kristne forfølges eller diskrimineres i lande som Egypten og Syrien. En af de egyptere, der vender sig mod formuleringen, er dr. Andrea Zaki, som er generalsekretær i CEOSS, en kristen diakonal organisation i det nordafrikanske land. Han mener, at det er en forbrydelse at bombe, som det for eksempel skete i januar 2011.

Og hvis kirker blev bombet hver måned, ville jeg kalde det forfølgelse på grund af religion. Sådan er det ikke i Egypten. Der er diskrimination, men den er tilfældig. En universitetsrektor kan fremme en kristens karriere på universitetet, hvor en anden rektor ville nægte en kristen adgang. Eller en ansøgning om lov til at opføre en kirkebygning vil nemt gå igennem den ene dag og være umulig med en anden embedsmand den næste dag, siger Andrea Zaki, der sammen med dialogleder Samira Luka fra CEOSS er i Danmark for at deltage i en dialogkonference i partnerorganisationen Danmission, hvor 40 unge fra Syrien, Egypten og Libanon diskuterer Mellemøstens fremtid.

LÆS OGSÅ: Brev fra irakisk biskop til Vestens kristne

Men jeg vil heller ikke kalde det en uproblematisk situation, vi står i.

Det var trods problemerne to optimistiske egyptiske koptiske kristne, som Kristeligt Dagblad mødte. Ikke mindst fordi præsident Mohammed Mursi nu er ude af det politiske system sammen med den base, han havde i Det Muslimske Broderskab.

Det har været en streng tid for egypterne, både politisk og økonomisk, siger Samira Luka.

Jeg forstår godt, hvorfor egypterne stemte på Mursi. Han var en af to kandidater, og den anden ville have været det samme som at få præsident Mubarak tilbage. Derfor har mange egyptere måske tænkt, at han da skulle have en chance. Nu er han væk, og jeg kan forsikre, at han aldrig kommer tilbage igen.

Andrea Zaki, der også er vicepræsident for de protestantiske trossamfund i Egypten, nærer et stort håb for et bedre Egypten. Samira Luka er ikke mindst på sit køns vegne glad for, at broderskabet er væk.

Så er ægteskaber mellem ældre mænd og piger ned til ni år ikke længere lovlige. Og der er heller ikke så mange burkaklædte kvinder på gaden. Mursi rullede kvinders rettigheder 30 år tilbage, siger hun.

De to egyptere hæfter sig også ved, at der i en ny forfatning vil være nye love, inklusive religionslove der inkluderer kirkebygninger og lov om ytringsfrihed, som de blandt andet hænger deres optimisme op på. Ingen ved dog endnu, hvad lovene vil indeholde.

Men skal vi være lige, så kræver det også diskrimina-tionslovgivning. Men alt i alt er det langt bedre nu, siger Samira Luka.