Ekspert: Vi er vidne til en bølge af muslimer, der konverterer til kristendom på en ny måde

Kirker i hele Vesten melder om bølger af omvendelser fra islam til kristendom, og i Danmark tælles de i tusindvis. Det historiske er, at muslimerne gør det i mindretal, og at det er den enkelte muslim, der vælger at konvertere frem for hele familier eller samfund, siger ekspert i konversion Duane Alexander Miller

”Det er en meget alvorlig sag for muslimer at konvertere til kristendom. Det er en modningsproces over mange år, og for mig at se er det en misforståelse at tro, at mange konverterer for at få opholdstilladelse i Vesten,” siger Duane Alexander Miller, som har studeret mindst 500 tilfælde af konversion fra islam til kristendom i blandt andet USA og Storbritannien.
”Det er en meget alvorlig sag for muslimer at konvertere til kristendom. Det er en modningsproces over mange år, og for mig at se er det en misforståelse at tro, at mange konverterer for at få opholdstilladelse i Vesten,” siger Duane Alexander Miller, som har studeret mindst 500 tilfælde af konversion fra islam til kristendom i blandt andet USA og Storbritannien. . Foto: Polfoto.

Der gik næsten et par årtier, fra Frances blev tiltrukket af lyden af ringende kirkeklokker på vej til skole, til hun som voksen kvinde bekræftede sin kristne tro ved en døbefont i Iran.

Vejen dertil gik ad mange omveje. Hendes forældre var shia-muslimer fra Iran, men hun voksede op i Genève, hvor faderen i en årrække arbejdede. Mødet med kirken på vej til skole handlede i første omgang blot om de spændende sanseindtryk, men de flakkende stearinlys, den latinske messesang og nonner i flagrende rober gav hende snart en følelse af kontakt til en hemmelig verden, som kun hun kendte til.

Som 11-årig blev hun grebet af den kristne forfatter C.S. Lewis’ forfatterskab, især Narniabøgerne, som er fulde af paralleller til Det Nye Testamente. Men først, da hun som studerende i britiske Nottingham i begyndelsen af 20’erne sad alene på sit kollegium i juledagene, og en præst inviterede hende med til en julegudstjeneste, begyndte hun at gå i kirke. Hun fik kristne venner, og nogle år senere blev hun døbt i en anglikansk kirke hjemme i Iran. I dag bor hun i Storbritannien.

”Frances’ historie er en af flere hundrede, som viser, at det som regel tager årevis og lange overvejelser for en muslim at konvertere til kristendom,” fortæller ph.d. Duane Alexander Miller, som forsker i relationer mellem kristne og muslimer ved Det Kristne Institut for Muslimske Studier i San Antonio, USA, og er medforfatter til rapporten ”Kristne med muslimsk baggrund: En global folketælling” fra 2015.

”Det er en meget alvorlig sag for muslimer at konvertere til kristendom. Det er en modningsproces over mange år, og for mig at se er det en misforståelse at tro, at mange konverterer for at få opholdstilladelse i Vesten,” siger Duane Alexander Miller, som har studeret mindst 500 tilfælde af konversion fra islam til kristendom i blandt andet USA og Storbritannien.

”Profeten var meget klar i mælet: Frafald fra islam skal straffes med døden. Det ved både muslimer og konvertitter, og den alvor har man totalt underspillet, når man diskuterer konversioner i Vesten,” mener han.

Som Kristeligt Dagblad tidligere har beskrevet, oplever kirker i Europa, at muslimer i stort tal ønsker at konvertere og lade sig døbe. Det sker i kølvandet på den store strøm af flygtninge og migranter fra lande som Iran, Syrien og Afghanistan.

Der findes ikke pålidelige tal på konvertitterne, men ifølge Duane Alexander Miller kan man i hvert fald tale om tusinder, måske titusinder. Flygtninges motiv for at konvertere til kristendom er omdiskuteret i europæiske medier, eftersom frafald fra islam betragtes som en alvorlig forbrydelse i en række lande, og konversion derfor kan være vejen til asyl. Men der er tale om et fåtal, der konverterer alene for at opnå asyl, siger Duane Alexander Miller.

”Blot fordi flygtninge bekymrer sig om, hvorvidt de får asyl, betyder det ikke, at deres konversion ikke er oprigtig. Min egen forskning og erfaring er, at de som regel er drevet af en oprigtig åndelig nysgerrighed. Dit eget barn får måske også plads på en god skole, fordi du begynder at komme i en katolsk kirke, og er din åndelig søgen dermed mindre oprigtig? Forestillingen om, at der enten er tale om noget udelukkende åndeligt eller noget udelukkende politisk eller juridisk, stemmer ganske enkelt ikke overens med den menneskelige tilværelse.”

Men der er tilsyneladende mange eksempler på flygtninge, som er muslimer, når de ankommer, og som efter nogle måneders dåbsoplæring er kristne?

”Jeg taler ikke nødvendigvis om deres dåbsoplæring, men om hele processen fra de begynder at stille spørgsmål, til de ønsker at blive døbt. Jeg kender til en konvertit i Egypten, der som lille pige i skolen spurgte en imam, hvorfor en muslimsk mand kan gifte sig med fire koner, når en kvinde ikke kan gifte sig med fire mænd. Hun syntes ikke, hun fik et godt svar, og det var sådan, hendes søgen begyndte. Men det tog hende år at blive kristen.”

Folk har konverteret fra islam til kristendom siden islams grundlæggelse, men konversioner i større omfang går kun omkring 50 år tilbage, fortæller Duane Alexander Miller. Den første store bevægelse fandt sted i 1970’erne i verdens folkerigeste muslimske land, Indonesien, hvor millioner af familier eller hele samfund begyndte at konvertere under magtkampe mellem landets kommunister og islamister. Murens fald førte også til mindre kristne vækkelser blandt muslimer i Centralasien, og de seneste år har især mange iranere konverteret.

Men det enestående ved den nye bølge i Europa er, at konversionerne foregår i en sammenhæng, hvor muslimer er i mindretal, og at det er den enkelte muslim, der vælger at konvertere frem for hele familier eller samfund.

”Vi taler måske om titusinder over hele Europa de kommende år. Selvom det globalt set kun er en dråbe i havet, kan man godt tale om en bevægelse. Når man tænker på, hvor usædvanligt det er at konvertere fra islam, så er det ret enestående. Selvfølgelig er det vanskeligt for mange muslimer at blive konfronteret med de her konvertitter. Men eftersom muslimer er en minoritet i Europa, er det nemmere at konvertere uden at få problemer. Selvom vi også har set tilfælde af, at kristne er blevet chikaneret,” siger Duane Alexander Miller med henvisning til, at myndigheder eller kirkelige organisationer i blandt andet Holland, Frankrig, Sverige, Tyskland og Danmark har berettet om dødstrusler og overgreb mod kristne flygtninge i asylcentre.

”Det betyder ikke nødvendigvis, at muslimer vil konvertere i hobetal, blot fordi det er nemmere at konvertere, for der er intet, der tyder på, at man tager religion mere alvorligt, blot fordi det bliver nemmere at udøve den. Det er snarere et teologisk princip, at kristendommen vokser dér, hvor den oplever modgang, eller hvor der kræves noget af den troende,” siger han.

Kirkerne i Europa bør gøre det til en hjertesag at tage godt imod de mange flygtninge, der fatter interesse for kristendommen.

”Det afhænger meget af kirkerne, hvordan det her vil udvikle sig. Kirkens interesse skal række længere end til det spektakulære i, at man døber 50 konvertitter. Kirken skal elske de her mennesker og tage sig godt af dem. Jeg mener, det vil være en rigdom i fremtiden at kunne sidde til gudstjeneste med iranere og afghanere og mennesker fra Afrika,” siger han.

Nogle muslimske lande har et anstrengt forhold til konversion, hvilket blandt andet kommer til udtryk ved hårde straffe for frafald fra islam. Selvom der ofte findes en underskov af andre religiøse grupper i muslimske lande, herunder kristne, fortæller officielle tal i eksempelvis Saudi-Arabien, at stort set hele befolkningen er muslimsk. Så hvordan forholder de sig til, at muslimer konverterer til kristendom i Europa?

”En standardreaktion blandt mange er, at en konversion på ingen måde kan være oprigtig. Det er noget, man gør for at få asyl, eller fordi man vil gifte sig med en kristen kvinde eller have et bedre job. Man kan ganske enkelt ikke oprigtigt forlade islam til fordel for kristendom,” siger Duane Alexander Miller.

Men bliver de ikke nødt til at forholde sig til fænomenet?

”Der er en hadith, som går tilbage til Muhammed, som lyder, at man ikke skal stille unødvendige spørgsmål. Men i takt med at verden bliver globaliseret, og muslimer ser, hvordan andre lever, så begynder mange at stille kritiske spørgsmål. Hvorfor fører muslimer krig mod andre muslimer? Hvorfor bringer det muslimske samfund ikke velstand med sig? Skuffelse over islam er en nøglefaktor.”

Duane Alexander Miller nævner fem-seks forskere i verden, som indgående har beskæftiget sig med studiet af kristne eksmuslimer, men derudover er forskning på området endnu meget beskedent. Dels er det et relativt nyt fænomen, dels er det ifølge ham et følsomt emne.

”Debatten om islam har ført til megen polarisering i vestlige samfund. Men det her er et vigtigt forskningsfelt, da det har stor politisk betydning, når flere millioner mennesker konverterer i en muslimsk sammenhæng, hvor religion og politik ikke kan adskilles. Jeg er selv kristen, men de fleste af mine venner er muslimer. Det er faktisk muligt, selvom vi ikke er enige om alt. Jeg kan kun opfordre forskere til at begynde at beskæftige sig med dette fænomen, for det er kommet for at blive.”