Gymnasieelever diskuterer livets store spørgsmål: Er meningen fugletræk eller Gud?

Knap 900 nordjyske gymnasieelever diskuterer i disse uger livets store spørgsmål med biologer, filosoffer og teologer. Aalborg Stift er en af arrangørerne, og folkekirken i hele landet følger med stor interesse det nye dannelsesprojekt

Netop refleksionen og mødet med forskellige tilgange til spørgsmålet er det helt store formål med dagen, forklarer religionspædagogisk konsulent ved Aalborg Stift Anna Døssing Gunnertoft.
Netop refleksionen og mødet med forskellige tilgange til spørgsmålet er det helt store formål med dagen, forklarer religionspædagogisk konsulent ved Aalborg Stift Anna Døssing Gunnertoft. Foto: Cathrine Ertmann.

Udenfor er der ved at blive gjort klar til årets julemarked i Aalborg bymidte. En gammeldags karrusel, en luftgynge og boder pakkes ud, mens store grupper af unge gymnasieelever er på vej ind i Folkekirkens Hus. Her skal de for en dag glemme gaveræs og selfies og i stedet forholde sig til tilværelsens allerstørste spørgsmål: ”Hvad er meningen?” Til det formål får de inspiration fra både naturvidenskabsfolk, præster og filosoffer.

”Der foregår en kamp om mennesket, som i disse år er meget ophedet, når det gælder diskussionen mellem naturvidenskab og religion. Det er en kamp, hvor især I, de unge, er meget interessante at få fat i. Helt grundlæggende kan man sige, at det handler om at komme med den bedste fortælling, og sådan har det sådan set altid været. For menneskeheden har diskuteret meningen med livet i flere tusinde år. Derfor er jeres opgave ikke kun at høre efter, hvad der bliver sagt i én bog, og heller ikke kun at være optaget af, hvad I selv synes er rigtigt. For der er rigtig mange sandheder derude.”

Sådan lyder indledningen til dagen fra Marie Vejrup Nielsen, leder af center for samtidsreligion på Aarhus Universitet. Hun er den ene af to oplægsholdere, som alle dagens 220 gymnasieelever skal lytte til, inden de fordeler sig på forskellige workshops om blandt andet ondskab og lidelse eller skabelse og menneskets rolle i naturen.

Fra morgenens anden fælles oplægsholder, biolog og museumsinspektør Morten D.D. Hansen, er der ingen tvivl om, hvor han selv finder svaret på dagens spørgsmål om meningen med det hele.

”Jeg er naturvidenskabsmand, og jeg har ikke behov for Gud. For mig er verden og naturen i sig selv så fantastisk, at den giver mening nok. Men jeg vil så gerne have flere mennesker til at opdage naturens storhed, til at være i den og gå på opdagelse i den. For det er vores opgave at blive ved med at være nysgerrige på universet derude,” lyder det fra Morten D.D. Hansen, der i sit oplæg trækker tråde tilbage til Big Bang, livets opståen og den efterfølgende evolution.

Flere af gymnasieeleverne følger bagefter med Morten D.D. Hansen over i Budolfi-kirkens krypt for at fortsætte snakken om meningen med livet.

Religionsforsker Marie Vejrup retter elevernes opmærksomhed mod ordene ”religion” og ”videnskab”. Fire gange i november skal hold på cirka 200 unge drøfte mening i Nordjylland. –
Religionsforsker Marie Vejrup retter elevernes opmærksomhed mod ordene ”religion” og ”videnskab”. Fire gange i november skal hold på cirka 200 unge drøfte mening i Nordjylland. – Foto: Cathrine Ertmann

”Nu har jeg så talt om fugle, om synet af storkeflokke på himlen, sommerfugle og synet af den første hvepse- våge på træk. Og sagt hvordan naturen giver livet mening for mig. Men hvad med jer? Tror I på Gud, på noget andet eller på ingenting?”

Forlegenhed. Tavshed. Men så kommer der alligevel hul på snakken, og 17-årige Johanna Jespersen fra 2. G. på Skive Gymnasium er en af dem, der rækker hånden op.

”Jeg tror på Gud. Det giver mig håb og styrke, at han er der. At vide, der er nogen, der hjælper mig på vej. Både hvis jeg har en drøm om noget, jeg gerne vil, eller i svære situationer.”

Hendes sidekammerat markerer også.

”Jeg tror på, at der er mere mellem himmel og jord. At der også er uforklarlige fænomener. Og det giver mig håb, for så er man aldrig alene, og hvis nogen går bort, så har de heller ikke helt forladt os,” siger Mette Primdahl, der også er 17 år.

”Og ved I hvad, det kan jeg faktisk rigtig godt forstå. Vi har behov for tryghed. For at være elskede. Og nogle gange tænker jeg da også, at hvis jeg ikke havde fundet fuglene, så var jeg måske blevet præst, for jeg elsker jo at fortælle historier,” siger Morten D.D. Hansen.

Kun en enkelt i krypten rækker hånden op, da Morten D.D. Hansen spørger, om der er nogen, der intet tror på. Han er lærer i biologi og en af de undervisere, der er fulgt med eleverne til tværfaglig dannelsesdag.

Efter workshoppen er slut, skal eleverne vælge, hvor de nu vil gå hen: Sandheden eller måske Ondskab og lidelse.

”Det er en fed måde at få undervisning på. Vi får så meget at tænke over fra vildt forskellige synsvinkler,” svarer Mette Primdahl på spørgsmålet om, hvordan dagen i Folkekirkens Hus fungerer.

”Jeg er aldrig blevet spurgt så konkret før, om jeg troede på Gud. Men det kunne jeg faktisk godt lide. For det var rart selv at få sat ord på hvorfor, og spændende at høre de andres meninger,” supplerer Johanna Jespersen.

Netop refleksionen og mødet med forskellige tilgange til spørgsmålet er det helt store formål med dagen, forklarer religionspædagogisk konsulent ved Aalborg Stift Anna Døssing Gunnertoft.

”Fra folkekirkens side handler det om at være med til at sætte eksistentielle emner og dannelse på dagsordenen. Den idé har både gymnasierne og Aalborg Universitet været med på. De har selvfølgelig også interesse i at bygge bro mellem uddannelserne, og gerne via tværfaglige forløb med input fra både naturvidenskab og humaniora. Derfor bliver vores samarbejde fulgt med stor interesse fra resten af landet, og alene det første forløb har trukket 880 gymnasieelever til. Så vi gentager i hvert fald succesen næste år, hvor der allerede er 300 på venteliste,” fortæller Anna Døssing Gunnertoft, der håber, at dagens input har givet de unge noget nyt at tænke over – også når dagen er slut.