Færre kristne konvertitter får asyl i Tyskland

Kirker i Tyskland kritiserer , at flere asylansøgere, der konverterer til kristendommen, vurderes som utroværdige. Ni ud af ti får afslag, siger tysk flygtningepræst, mens danske iagttagere peger på den modsatte tendens i Danmark

”Mit indtryk som døbende præst er, at Flygtningenævnet har fundet en praksis, der i det store hele er forsvarlig. Jeg synes, der er blevet lyttet til de kirkelige aktører, og at de danske myndigheder for længst er kommet ud over en opfattelse af troværdighed, som beror på ansøgerens paratviden om kristendom," siger sogne- og indvandrerpræst i Apostelkirken på Vesterbro i København, Niels Nymann Eriksen, om den danske praksis på området.
”Mit indtryk som døbende præst er, at Flygtningenævnet har fundet en praksis, der i det store hele er forsvarlig. Jeg synes, der er blevet lyttet til de kirkelige aktører, og at de danske myndigheder for længst er kommet ud over en opfattelse af troværdighed, som beror på ansøgerens paratviden om kristendom," siger sogne- og indvandrerpræst i Apostelkirken på Vesterbro i København, Niels Nymann Eriksen, om den danske praksis på området. Foto: Petra Theibel Jacobsen.

Din konversion er utroværdig. Den melding får et stigende antal kristne konvertitter, der søger asyl i Tyskland, hvilket bekymrer flere af landets kirker og kirkelige organisationer.

Det skriver den tyske avis Die Welt, som blandt andet har talt med den tyske pastor Gottfried Martens fra den protestantiske flygtningekirke Treenighedskirken i berlinerforstaden Steglitz. Omkring 1500 konvertitter kommer i kirken, hvoraf mange har omvendt sig efter ankomsten til Tyskland.

Antallet af konversioner i hele Tyskland er ikke opgjort, men Gottfried Martens vurderer, at han selv har døbt omkring 1000 asylansøgere de seneste år. Han oplever, at en større andel af dem får afslag på asyl efter deres samtaler med Tysklands føderale kontor for migration og flygtninge, BAMF.

”For bare ni måneder siden endte næsten alle processer med en positiv besked. Nu får 90 procent af dem afvisninger,” siger han til Die Welt.

Forklaringen er ifølge pastoren, at BAMF’s undersøgelse af asylansøgernes troværdighed har udviklet sig til en ”trostest”. Konvertitter kan blandt andet blive spurgt ind til reformatoren Martin Luthers fødselsdag, den præcise ordlyd af den apostolske trosbekendelse eller få trick-spørgsmål, som hvad navnene på begge sønner i lignelsen om den fortabte søn hedder – navne, der ikke står nævnt i Bibelen.

Til Die Welt kalder blandt andre chefen for økumeni og kirkeligt liv i EKD, den protestantiske kirke i Bayern, Michael Martin, det ”alt for kompliceret og simpelthen absurd” at efterprøve menneskers tro, og han mener ikke, man bør betvivle konvertitternes hensigter, når en præst har haft dem igennem et længere dåbsforberedelsesforløb og valgt at lade dem døbe. Selv har BAMF forklaret, at de faktuelle spørgsmål ikke er det eneste grundlag, der vurderes på, men at det er vigtigt at kunne vurdere konversionens troværdighed bedst muligt.

Kristeligt Dagblad har tidligere beskrevet, hvordan kirker over hele Europa i kølvandet på store flygtningestrømme oplever, at muslimer i tusindtal konverterer til kristendommen. Da frafald fra islam betragtes som en alvorlig forbrydelse i en række lande, frygter mange, at konversionen er en taktisk vej til asyl.

De seneste danske tal viser, at Flygtningenævnet fra 2013 til og med 2015 behandlede 174 sager, hvor muslimer begrundede behovet for asyl med risikoen for forfølgelse i hjemlandet efter deres konversion. I 2013 og 2014 endte lidt over halvdelen af sagerne med opholdstilladelse, mens der i 47 ud af 62 afgjorte sager i 2015 blev givet asyl.

Folkekirkens Asylsamarbejde arbejder for tiden på en analyse af Flygtningenævnets vurdering af konvertitters asylsager i Danmark, som organisationens koordinator Søren Dalsgaard ikke kan udtale sig om endnu. Men han har ikke indtryk af, at udviklingen i Tyskland også gør sig gældende i Danmark.

Det samme vurderer sogne- og indvandrerpræst i Apostelkirken på Vesterbro i København Niels Nymann Eriksen.

”Mit indtryk som døbende præst er, at Flygtningenævnet har fundet en praksis, der i det store hele er forsvarlig. Jeg synes, der er blevet lyttet til de kirkelige aktører, og at de danske myndigheder for længst er kommet ud over en opfattelse af troværdighed, som beror på ansøgerens paratviden om kristendom.”

Ifølge Mogens Mogensen, der er ph.d. i interkulturelle studier og har forsket i konversion, kan udviklingen i Tyskland hænge sammen med, at landet har modtaget langt flere asylansøgere og også langt flere konvertitter. Det kan have skabt et politisk pres, som vi ikke ser i Danmark, siger han og tilføjer, at man generelt ikke skal være for skeptisk, når det kommer til konvertitters hensigter.

”Det har en høj pris at konvertere fra islam til kristendommen. Familien i hjemlandet og i Danmark kan have svært ved udmeldingen, og det kan også få konsekvenser for konvertittens families sikkerhed i udlandet. Man kan ikke afvise, at nogen snyder, men efter min mening, må vi som samfund hellere lade en, der snyder, få asyl, end sende 10 uretmæssigt tilbage.”