Fire ud af fem tror på bønners magt

Langt de fleste briter beder og tror på bønnens kraft, viser undersøgelse

Finanskrisen har gjort at flere briter tror på bønnernes magt.
Finanskrisen har gjort at flere briter tror på bønnernes magt. Foto: CHRISTIAN HARTMANN Denmark.

Troende tyer ikke kun til bønner i desperation. De tror også på, at de virker.

Det fremgår af en undersøgelse foretaget af ICM, et af de ledende britiske meningsmålingsinstitutter.

Målingen er foretaget blandt 2000 voksne på vegne af Church of England og viser, at fire ud af fem adspurgte tror på, at bønner virker. Kun 14 procent siger, at de aldrig vil bede en bøn.

Bønnerne handler dels om de helt store spørgsmål som fred i verden og afskaffelse af fattigdom, dels om det meget personlige, hvor der bliver bedt for familiemedlemmer og egen usikkerhed.

Kvinder beder oftere end mænd. Folk over 65 år beder mere end andre men lige efter dem kommer de helt unge mellem 18 og 25 år, som også søger trøst og hjælp i bøn.

LÆS OGSÅ: Skulle det være en drive in-bøn?

Bønner er en af de mest naturlige og instinktive menneskelige reaktioner, så jeg er ikke overrasket over resultatet af undersøgelsen. Jeg møder nærmest dagligt mennesker, som vil tale om bøn, og om hvordan man beder, forklarer biskoppen af St. Albans, Alan Smith.

Han peger på, at den økonomiske krise og frygten for at miste sit job har illustreret, hvordan folk tyer til bønner.

Men vi ser også et ønske om at bede for verdens brændpunkter, ikke mindst når vi ser de forfærdende billeder fra Syrien på fjernsynet, siger han.

For personer, der mangler en bøn, er der hjælp på internettet. Church of England oprettede sidste år hjemmesiden www.prayoneforme.org. Men siden er ikke kun for at finde en bøn, der passer til den enkelte. Alle kan også skrive deres egen bøn, og på det første år er der skrevet over 1150 bønner om alt fra hjælp ved sygdom til taksigelse til Gud. Gennem hjemmesiden kan alle dele deres bøn og ved at klikke på bønnen, kommer et amen som kvittering for, at bønnen er delt videre.