Flere lesbiske end bøsser vies i kirken

Næsten dobbelt så mange kvindelige som mandlige homoseksuelle valgte kirkebryllup i 2013

Mandlige par er underrepræsenteret i kirkelige vielser mellem homoseksuelle. Sidste år foretog danske præster 77 homoseksuelle vielser, hvoraf de 50 vielser var mellem to kvinder.
Mandlige par er underrepræsenteret i kirkelige vielser mellem homoseksuelle. Sidste år foretog danske præster 77 homoseksuelle vielser, hvoraf de 50 vielser var mellem to kvinder. .

Det berømte ja lyder oftest med to gange lys kvindestemme ved homoseksuelle vielser i kirken.

77 gange foretog en dansk præst sidste år vielse af et homoseksuelt par, og 50 af gangene var det kvinder, der blev viet. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Når de kvindelige par i højere grad vælger kirken, kan grunden ligge i Bibelen, mener Marianne Schleicher, lektor i religionsvidenskab ved Aarhus Universitet.

Mens mange kender fortællinger om kærlighed mellem to kvinder i eksempelvis Ruths Bog, har kirken ikke fremhævet fortællinger om mænds kærlighed til hinanden. For eksempel fortællingen om Jonatan, der elsker David i Samuelsbøgerne. Og den tavshed kan have skræmt mandlige par fra en kirkelig vielse, mener Marianne Schleicher.

LÆS OGSÅ:
Homoseksuelle par vælger kirken fra

David taler om sin inderlige kærlighed til Jonatan og om, at Jonatans kærlighed var ham mere dyrebar end kvinders, så det er ikke, fordi teksterne ikke findes. Men de er nedtonet gennem historien, fordi man har fundet dem forkerte. Den konservative fløj i folkekirken har indtil for nylig modarbejdet den brug af teksten, fordi det gav belæg for, at Gud også ville de homoseksuelle, mener hun.

Det er dog ikke kun i kirken, at kvinderne er flest. Også på rådhuset var over halvdelen af de homoseksuelle viede rene kvindepar. Det skal ses i lyset af en historie, hvor det at være kvindelig homoseksuel er knyttet sammen med kampen for rettigheder, mener Bente Rosenbeck, professor ved Center for Kønsforskning, Københavns Universitet.

Da vi fik partnerskabsloven i 1989, kunne man ikke opdrive et kvindepar, der ville lade sig registrere. Det lå ikke i 1970ernes og 1980ernes kvindekamp at gifte sig, fordi ægteskab og familie var patriarkalsk, siger hun.

Men i takt med nye muligheder for insemination er retten til at være mor nu i fokus. Sidste år blev det så muligt at blive medmor for fælles børn fra fødslen.

Har man formaliteterne på plads, er man som kvindeligt par ligestillet med et heteroseksuelt par, hvad angår retten til børn. Det synes jeg virker som en indlysende grund til ægteskab, siger Bente Rosenbeck.