”Folkekirken skal være en god ven”

Helsingør Stift har vundet mediepris for sit kirkemagasin. Det er vigtigt, at kirken fortæller historier om livet i stedet for blot at annoncere arrangementer, siger stiftets mediekonsulent

Forsiden fra det vindende magasin.
Forsiden fra det vindende magasin. Foto: Helsingør Stift.

To gange tidligere har Helsingør Stift været nomineret til den anerkendte Anders Bordings Mediepris for sit magasin. Tredje gang blev lykkens gang, da Folk&Kirke i fredags fik prisen i mediekategorien, der hædrer et nyskabende og inspirerende specialmedie.

”Det er et smukt, læseværdigt, fordomsfrit og reflekteret magasin med en velgennemtænkt distribution rettet mod målgrupper, der ikke færdes i kirkerne,” lød begrundelsen fra Danske Medier og dommerkomitéen, der bestod af direktør i K. Lund Media, Kristian Lund, kontaktdirektør i Peytz & Co, Bo Mikael, Rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Jens Otto Kjær Hansen, og selvstændig Palle Smed.

Folk&Kirke udkommer én gang årligt og er et temabåret magasin, der giver spalteplads til menneskelig erfaring fra kærlighed til sorg. I årets magasin, som handler om døden, skriver journalist og studievært på Radio24syv Gertrud Thisted Højlund om at miste sin far. En stenhugger fortæller om sit arbejde med at mejsle navne i sten, en læge fortæller om at lytte til et hjerte, der er holdt op med at slå, og en hospitalspræst fortæller om at være der, når et menneske lukker øjnene i.

For redaktør Rebecca Rudd, der er sognepræst i Hedehusene-Reerslev Pastorat og mediekonsulent i Helsingør Stift, er der brug for at nytænke folkekirkens kommunikation, der ikke kun skal handle om sogneaktiviteter og højtider. Hun ønsker en mere direkte henvendelsesform, der optegner alle krydsfelterne mellem folkekirken og medlemmernes hverdagsliv.

”Folk&Kirke giver læseren et vedkommende og religiøst input til det, der er på spil i vores liv med hinanden. Vi giver spalteplads til det utal af steder, hvor folk møder troen og kirken i deres hverdag. I sin skriftlige kommunikation er folkekirken ofte som en dårlig ven, der kun snakker om sig selv og sine planer. Kirken skal også på skrift være en god ven. En, der interesserer sig for sin læsers liv, og som åbner for en dialog om det at være menneske. Lykkes vi i det, kan vi også kommunikere den forskel, som folkekirken kan gøre i folks liv,” siger hun og fortsætter:

”Folkekirken har så mange historier at fortælle. Så meget på hjerte. Det ser man bare ikke på tryk. Vi skal gøre det samme på skrift, som vi gør, når folk kommer til os i kirken med deres døde, deres kærlighed, deres nyfødte og frygten for at miste. Her oplever de en stor interesse for netop det, de står i og erfarer som mennesker.”

I dele af baglandet har Folk&Kirke høstet kritik for at skrive for lidt om forkyndelsen.

”Vi tror på, at vi allerbedst fortæller om Jesus i kirken. I Folk&Kirke vil vi vise, at kristendommen er vedkommende i hverdagen. Så skal folk nok selv finde vej til kirken, når de har brug for det,” siger Rebecca Rudd.