Forskere vil aflive myte om historisk muslimsk tolerance

Det muslimske styre i middelalderens Andalusien er uberettiget blevet fremhævet som eksempel på, hvordan religioner kan leve sammen. Det mener en række historikere

Af historikere er det muslimske styre i Andalusien i perioden fra år 711 og helt frem til cirka år 1500 ellers blevet beskrevet som et paradis på jord på grund af den religiøse mangfoldighed og muslimernes tolerance over for kristne og jøder, men den påstand har ingen hjemmel i virkeligheden, skriver Darió Fernández-Morera i sin nye bog. Billedet er fra området ved den sydspanske by Cordóba.
Af historikere er det muslimske styre i Andalusien i perioden fra år 711 og helt frem til cirka år 1500 ellers blevet beskrevet som et paradis på jord på grund af den religiøse mangfoldighed og muslimernes tolerance over for kristne og jøder, men den påstand har ingen hjemmel i virkeligheden, skriver Darió Fernández-Morera i sin nye bog. Billedet er fra området ved den sydspanske by Cordóba.

Fremtrædende forskere og selv USA’s præsident Barack Obama har fremhævet det muslimske herredømme i middelalderens Andalusien i Spanien som et lysende eksempel på, hvordan religioner kan leve sammen, og hvordan islam er en religion af tolerance.

Eneste problem med denne bredt anerkendte påstand er, at det er en myte.

Sådan lyder det i bogen ”The Myth of the Andulusian Paradise” fra lektor og historiker Darió Fernández-Morera fra Northwestern University i USA. Hans påstand møder opbakning fra fremtrædende historikere, som mener, at bogen revolutionerer det gængse syn på det islamiske Spanien.

”Det er intet mindre end et gennembrud og en aflivning af en myte, som for længe har domineret historieskrivningen.”

Det siger blandt andre Raphael Israeli, professor emeritus i islamisk civilisation på Jerusalems Hebraiske Universitet.

”The Myth of the Andulusian Paradise” bygger på juridiske manualer, øjenvidneberetninger og teologiske udlægninger og er så veldokumenteret, at den bør ændre på vores opfattelse af fortiden i det islamiske Spanien. Det mener altså Raphael Israeli og en række øvrige internationale professorer:

”Jeg mener, at bogen udgør et vendepunkt i historien. Jeg kan ikke alene bevidne rigtigheden og ægtheden af indholdet i bogen, som er modigt skrevet i en politisk korrekt verden, men jeg mener, at det er en af de vigtigste og mest banebrydende historiske beretninger om begivenhederne i Andalusien,” siger Raphael Israeli.

I ”The Myth of The Andalusian Paradise” beskriver Darió Fernández-Morera blandt andet, hvordan det muslimske herredømme stenede for utroskab, praktiserede korsfæstelser og kvindelig omskæring, ligesom halshugning var en flittig brugt afstraffelsesmetode.

Af historikere er det muslimske styre i Andalusien i perioden fra år 711 og helt frem til cirka år 1500 ellers blevet beskrevet som et paradis på jord på grund af den religiøse mangfoldighed og muslimernes tolerance over for kristne og jøder, men den påstand har ingen hjemmel i virkeligheden, skriver Darió Fernández-Morera i sin nye bog.

Her fremgår det blandt andet, at kristne ganske vist måtte få lov at bygge kirker, men de måtte ikke være højere end moskéerne og ikke ringe med klokker. Derudover kunne der være ”formidlende omstændighederne for et muslimsk drab på en kristen,” forklarer Darió Fernández-Morera.

En række fremtrædende historikere har hyldet bogen som et vigtigt modargument til den ”myte, som gennemsyrer forskningen” inden for synet på det muslimske Andalusien. Historieprofessor Paul Crawford fra California University i Pennsylvania er en af dem.

”Bogen udpeger nogle afgørende aspekter om historien om islam, som vi har ignoreret alt for længe. Darío Fernandez-Morera har fuldstændig ret i, at vold mod kristne og andre, som vi også ser i dag, har været et fremtrædende træk i islams tidlige møder med ikke-muslimer. Og i det middelalderlige Spanien har Darío Fernandez-Morera helt ret i, at forholdene ikke var gode. Det viser kilderne jo også,” påpeger Paul Crawford.

Men Darió Fernández-Moreras bog og historikeres opbakning til den får ikke historieprofessor David Levering Lewis fra New York University til at vakle i sit syn på Andalusien som et forbillede for et multireligiøst samfund.

”Den tvingende grund til, at der fortsat eksisterer en romantisk fortælling om multireligiøsitet i Andalusien, er simpelthen fordi, at de historier er gyldige,” siger David Levering Lewis og henviser blandt andet til, hvor mange der konverterede til islam i den periode.

”Det skyldtes den relative moderation af et muslimske herredømme på Den Iberiske Halvø,” påpeger David Levering Lewis.

Om beskrivelserne af muslimernes straffe mod øvrige troende mener David Levering Lewis, at der er tale om en misforståelse.

”Jeg kan kun antage, at Darió Fernández-Morera tænker på en kort og enestående periode med reaktiv hårdhed under emerit Abd al-Rahman II, som reagerede på en kort bølge af katolsk ekspansion.

”Det resulterede i alvorlige sanktioner og eksemplariske henrettelser. Men både muslimer og kristne udviste gensidig intolerance,” påpeger David Levering Lewis.