Hæld lavakærlighed udover den kolde verden

Smelt den mørke vinterverden med kærlighed, lyder det i et åbent brev fra den amerikansk-iranske præst Said Abedini, der er fængslet i Iran for at have etableret et netværk af private kirker

Said Abedini er blevet tilbudt friheden flere gange siden sin tilfangetagelse i september 2012, hvis han ville konvertere til islam. -
Said Abedini er blevet tilbudt friheden flere gange siden sin tilfangetagelse i september 2012, hvis han ville konvertere til islam. - . Foto: erlc.com.

Glædelig jul!

Dagene er bitterligt kolde her. Min lille plads under vinduet er uden glas, så nætterne er næsten ubærlige og ikke til at sove igennem. Også mine medfangers behandling er temmelig kold og til tider fjendtlig. Nogle af mine medfanger bryder sig ikke om mig, fordi jeg er konvertit og protestantisk præst. De betragter mig med skam som en mand, der har svigtet sin tidligere religion. Vagterne kan end ikke udholde de papirkors, som jeg har lavet og hængt op ved siden af mig som tegn på min tro og den tilstundende fejring af min frelsers fødsel. De har truet mig og tvunget mig til at fjerne dem.

Dette er den første jul, hvor jeg er helt uden min familie: Hele min familie har forladt landet. Disse forhold har gjort juletiden umådeligt hård, kold og knusende for mig. Det kan se ud til, at jeg er alene uden nogen ved min side længere.

Disse kolde og afstumpede forhold har fået mig til at undres over, hvorfor Gud mon valgte denne den hårdeste tid på året til at blive kød, og hvorfor han kom til Jorden i den mest udsatte af alle menneskelige tilstande: som baby. Hvorfor valgte Gud det hårdeste sted at blive født i det kolde vejr? Hvorfor valgte Gud at blive født i en krybbe i en stald, som er et bitterligt koldt, beskidt og uhygiejnisk sted med en ubehagelig lugt? Hvorfor skulle fødslen foregå på en måde, som ikke alene var hård fysisk, men også socialt? Det må have bragt skam over Maria og hendes forlovede i datidens religiøse samfund, at hun var gravid forud for ægteskabet.

Kære søstre og brødre, evangeliet er ikke bare fortællingen om Jesus, men nøglen til, hvordan vi skal leve og gøre tjeneste som Jesus. I dag skal vi ligesom ham træde ud af vor trygge bekvemmelighed for at forkynde livets ord og frelsen gennem troen på Jesus Kristus og gennem den pris for synden, som han betalte på korset, og for at forkynde hans genopstandelse. Vi skal være i stand til at udholde kulden, trængslerne og skammen for at tjene Gud. Vi skal være i stand til at gå ind i smerten i denne kolde, mørke verden. Så vil vi kunne tænde Kristi flammende kærlighed i hjertet på dem, der er døde i ånden og i dag lever i en kold vinterkrybbe. Det kan blive nødvendigt at træde ud af vore behagelige hverdagsliv og forlade vore familiers kærlige favn for at træde ind til krybben i andres liv, sådan som det nu er for mig for tredje jul i træk. Måske vil vi blive kaldt tåber og forrædere og møde mange trængsler, men vi skal korsfæste vor vilje og vore ønsker videre, indtil verden hører og smager julens sande mening.

Julen betyder, at Gud kom for at træde ind i jeres hjerter i dag og forvandle jeres liv og erstatte jeres smerte med ubeskrivelig glæde.

Julen er åbenbaringen af det strålende lys fra Guds herlighed gennem fødslen af et barn kaldet Immanuel, som betyder ”Gud med os” (Immanuel er et af navnene for Jesus i Bibelen, red).

Julen er den dag, hvor varmen fra kærlighedens livgivende ild skinnede på de mørke og vinterfrosne hjerter og brød frem i denne uforsonlige og onde verden.

På samme måde som varmen fra Jordens kerne smelter de hårde sten i dens indre og danner lava, kom Guds flammende kærlighed til verden i julen gennem Jomfru Mariæ skød for at smelte syndens hårde hjerte og verdens ondskab og fjerne dem fra vore liv. Samtidig er Helligåndens værk en flammeregn af Guds hellighed og barmhjertighed, som flyder ind i vor krop, vor sjæl og vor ånd og bringer Kristi lys ind i os og gennem os gør denne mørke og kolde vinterverden til flammende stråleglans. Han forvandler vor verden til en verden fuld af fred, glæde og kærlighed, som er så forskellig fra den mørke og kolde vinterverden, som vi før levede i. Halleluja!

Så lad Kristi lavalignende kærlighed vælde ind i dit hjertes inderste i denne jul og få dig til at brænde. Lad ham gøre dig parat til at betale en hvilken som helst pris for at øse lavakærlighed ud over den kolde verden omkring dig og forandre dem med julens sande budskab.

Præst Said Abedini, i Kristi kærligheds lava

Rev. Franklin Graham, left, prays with Naghmeh Abedini and Abedini's two children, Jacob, 6, and Rebekka, 8, at a prayer vigil outside the White House in Washington, D.C., Sept. 26, 2014. (Photo by Toby Jorrin/McClatchy/TNS/Sipa USA)
Rev. Franklin Graham, left, prays with Naghmeh Abedini and Abedini's two children, Jacob, 6, and Rebekka, 8, at a prayer vigil outside the White House in Washington, D.C., Sept. 26, 2014. (Photo by Toby Jorrin/McClatchy/TNS/Sipa USA) Foto: Toby Jorrin/McClatchy/TNS/Sipa USA