Iagttagere: Uklart om præst tror på reinkarnation

Biskop Peter Fischer-Møller og præst Annette Berg har udsendt pressemeddelelse. Men flere har svært ved at tyde, om hun stadig tror, man fødes i ny krop

I pressemeddelelsen blev spørgsmålet om, hvorvidt Annette Berg tror på reinkarnation, ikke besvaret, vurderer retorikekspert.
I pressemeddelelsen blev spørgsmålet om, hvorvidt Annette Berg tror på reinkarnation, ikke besvaret, vurderer retorikekspert. Foto: Privatfoto.

Tror præst Annette Berg på reinkarnation?

Det spørgsmål står ubesvaret hen, lyder det fra flere sider, efter Roskilde-biskop Peter Fischer-Møller og Annette Berg i onsdags udsendte en fælles pressemeddelelse. Her beklagede præst Annette Berg, at hendes udtalelser om hendes tro på reinkarnation kunne fremstå uklare og misforståelige i nogles øjne.

Men i pressemeddelelsen blev spørgsmålet om, hvorvidt Annette Berg tror på reinkarnation, ikke besvaret, vurderer Janus Beyer, retorikekspert og partner i kommunikationsbureauet 37 grader. Han mener heller ikke, at sagen er blevet lukket.

”Laver man en pressemeddelelse, hvor man ikke forholder sig til det, der optager folk, altså om en præst tror på, at vi efter døden bliver født i en ny krop, så forsvinder sagen ikke. Her tager biskoppen snarere hensyn til en ansættelsesprocedure og et internt kompromis, men det lukker ikke snakken ude i hjemmene, og ud fra et kommunikationssynspunkt er det ikke godt. For man sidder jo tilbage og spørger sig selv, om præster tror på reinkarnation, som man forbinder med noget naivt,” siger Janus Beyer.

Når biskoppen og Annette Berg ikke har pointeret, at hun ikke tror på reinkarnation, er der ifølge Janus Beyer en god forklaring på det.

”Det må betyde, at hun tror på reinkarnation. Men det skaber selvfølgelig en tvivl hos biskoppen om, hvad han skal gøre. Skal han fyre hende? Kan han det? Det åbner en Pandoras æske af juridiske spørgsmål, og så stikker biskoppen hovedet i busken,” siger Janus Beyer.

Forfatter Kristian Ditlev Jensen mener ikke, det står klart i pressemeddelelsen, hvad sognepræsten mener efter samtalen med biskoppen.

”Det er en retorisk glidebane, hvor hun først har sagt nogle ting, og så siger man nu nogle ting, hun ikke siger. Vi ved nok egentlig ikke, hvad hun tror. Eller også ved vi det faktisk, men man prøver at tale sig ud af det i afgørelsen,” siger han og peger videre på passagen i pressemeddelelsen, hvor det lyder, at Annette Berg har ønsket at tilkendegive en åbenhed i forhold til folkekirkemedlemmer og andre, som bruger ordet reinkarnation, for at beskrive egne erfaringer eller tanker om et liv efter døden.

”For at kunne få fat i folk, som tror på noget anderledes, er man nødt til at tale med på det, de siger. Det kan være fint nok, men man skal ikke tale med, når tingene - som reinkarnation og opstandelse - betyder det modsatte. Så bliver dialogen en glidebane i stedet for at være en diskussion med et kristent synspunkt.”

Han er ærgerlig over det, han kalder en professionalisering af præstekaldet, hvor faget gøres til en profession og ikke noget, præsten både mener, når han begraver mennesker og står i supermarkedet, forklarer Kristian Ditlev Jensen.

”Problemet er, at præster igen og igen er ude over grænserne for, hvad man kan tro i folkekirken, i stedet for at gå til grænsen og dygtigt forklare deres synspunkter. At præsterne går over grænsen, er synd, for det styrker argumentet: 'Hvis de ikke engang selv tror på det, de siger, hvorfor skulle jeg så gøre det?'. Jeg kan godt forstå folk, der ikke gider folkekirken,” siger han.

Edith Thingstrup, præst i Ledøje og Smørum, mener ikke, man grundlæggende kan gennemskue, hvad Annette Berg egentlig tror på. Men uanset hvad hun tror på, har hendes udtalelser skadet folkekirkens troværdighed, fordi ”krypto-buddhistisk reinkarnation” er i strid med den kristne tro på kødets opstandelse. Derfor mener hun, det er godt, biskoppen griber ind, som han har gjort.

”Som præst skylder man folk at være ærlig. En politiker kan godt sige, at jeg har et standpunkt, til jeg tager et nyt. Men i folkekirken har vi jo at gøre med noget, som stikker dybere. Det stikker ind i hjertekulen, og hvis man ikke helhjertet kan sige trosbekendelsen, skal man ikke være præst i den danske folkekirke. Jeg kan ikke bedømme andres tro, så man må se på sit eget regnebræt og gøre op, om tingene stemmer,” siger hun.

Da Kristeligt Dagblad spørger Roskilde-biskop Peter Fischer-Møller, om han har fået afklaret, om Annette Berg tror på reinkarnation, henviser han til indholdet i pressemeddelelsen.

Kan man være præst i Roskilde Stift, hvis man tror på reinkarnation, men blot ikke forkynder det?

”Jeg henviser til, hvad der står i pressemeddelelsen, men har ikke yderligere kommentarer,” siger biskoppen.

Annette Berg har ikke villet kommentere sagen. Hun henviser i stedet til pressemeddelelsen.