Imam undgik at give Sørine Gotfredsen hånden

Under et nyligt debatarrangement ville imam Waseem Hussain ikke give sognepræst og debattør Sørine Gotfredsen hånden, fordi hun var kvinde. Men det manglende håndtryk er et udtryk for respekt, siger islamkender

"Jeg laver lige imamtricket,” sagde fængselsimam Waseem Hussain og undgik at trykke Sørine Gotfredsen i hånden før et debatmøde på grundlovsdag.
"Jeg laver lige imamtricket,” sagde fængselsimam Waseem Hussain og undgik at trykke Sørine Gotfredsen i hånden før et debatmøde på grundlovsdag. . Foto: Leif Tuxen.

Da sognepræst og debattør Sørine Gotfredsen ville give hånden til fængselsimam og formand for Dansk Islamisk Center Waseem Hussain til et debatarrangement på grundlovsdag, undveg han hilsenen. Det manglende håndtryk fik konsekvenser for det, der efterfølgende skulle have været en dialog i øjenhøjde.

”Jeg oplevede, at det var svært bagefter at tale ordentligt sammen og træde ind i en ligeværdig samtale, hvor man lytter til hinanden, for jeg var så krænket over, at han fravalgte mig på den måde,” siger Sørine Gotfredsen om episoden og fortsætter:

”Man burde sige til ham (Waseem Hussain, red.), at hvis han fastholder den skik, har det konsekvenser for den måde, man kommer til at tale sammen på. Det er ikke det samme som at sige, at han skal gøre det samme som os, for det er hans eget frie valg. Men man kan understrege og forklare, at det har nogle konsekvenser for den almene forståelse af at møde hinanden,” siger Sørine Gotfredsen.

Hvordan reagerede du selv?

”Jeg reagerede på en håbløs, spontan og mangelfuld måde, fordi jeg ikke var forberedt. Lige i det øjeblik, han rakte hånden frem, gjorde han en undvigelse med kroppen og sagde: ’Jeg laver lige imam-tricket.’ Der udstrålede jeg en blanding af resignation og fornærmelse, men jeg fandt mig jo bare i det. Og det er jeg ærgerlig over nu, for det fører jo ikke til noget.”

Så du ville ønske, at du havde konfronteret ham (Waseem Hussain, red.) i stedet?

” Ja, det ville jeg. Ud over at det er svært at kommunikere bagefter, så er der også den konsekvens i det, at jeg bliver bekræftet i, at der i visse muslimske kredse er et problem med kvindesyn. Han vil sikkert sige, at han ikke ringeagter kvinder, men jeg bliver mindet om, at der er en rangorden i islam, som jeg synes er bekymrende,” siger Sørine Gotfredsen.

Men ifølge Jørgen Bæk Simonsen, lektor på institut for tværkulturelle og regionale studier, er der tale om en klar misforståelse.

”Nogle muslimer har en anden opfattelse af, hvordan man viser respekt. Og den respekt ligger i, at man ikke berører personer af det modsatte køn, som man ikke er i familie med. Hvis hun (Sørine Gotfredsen, red.) nu får forklaringen på, hvorfor han ikke vil give hende hånden, kan hun da ikke fortsat føle sig krænket. Det er bare et eksempel på en samtale, der ikke fører til noget,” siger Jørgen Bæk Simonsen og understreger, at det store problem består i, at begge parter fastholder deres individuelle ret i stedet for at meningsudveksle.

”Hvis hun føler sig så krænket, at hun ikke får en ordentlig samtale ud af det efterfølgende, må hun finde en anden at tale med. For hun får ikke ham til at give hende hånden. Man kunne for eksempel nå et kompromis ved at begge parter tilsidesætter deres forskellige opfattelser af, hvordan respekt udtrykkes. Men det kræver, at de igennem samtalen diskuterer mulighederne for kompromiset. Det kan være en hård nød at knække,” siger Jørgen Bæk Simonsen.

Redaktionen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra fængselsimam Waseem Hussain.