Jeg har Jesus i min hule hånd

0Det var både sjovt og lærerigt, da 11-årige Sune Johansen (th.) og 10-årige Marc Leon Arendal og Eskil ...

0Det var både sjovt og lærerigt, da 11-årige Sune Johansen (th.) og 10-årige Marc Leon Arendal og Eskil Rønnow Mørkeberg (tv.) afprøvede Bibelselskabets profetkortspil. Spillet minder om bilkort, men med den forskel, at det her ikke er bilmodeller, men bibelfigurer, der konkurrerer i kategorier som alder, tro og berømmelse. På billedet har Eskilds kort med profeten Elias netop vundet over Adam og Isak i kategorien alder. – Foto: Søren Staal.

Hvor gammel blev den barmhjertige samaritaner, hvor mange gange er Josef nævnt i Bibelen, og hvor tro var Eva egentlig? Aldrig har spørgsmålene været så vigtige for drengene Marc, Sune og Eskild, som da Kristeligt Dagblad bad dem teste Bibelselskabets nye profetkortspil

11-årige Sune spærrer øjnene op og smiler smørret til sine to klassekammerater. Marc, der sidder tættest på ham, har smugkigget i hans kort.

Ej, vi har tabt den her. Sune har Jesus, siger han til Eskild, der stadig er ved at nærstudere sit kort. Men han kan lige så godt lade være. For ingen kort kan slå Guds søn.

Jeg har Jesus i min hule hånd! Hasta la vista, siger Sune og smider kortet på bordet foran de to andre drenge.

Mens de andre elever allerede har pakket skoletaskerne og begivet sig ud i decemberkulden, er de tre klassekammerater, 10-årige Marc og Eskild og 11-årige Sune, gået med til at blive lidt længere i klasselokalet på Engskolen i København.

Den næste times tid skal de nemlig bruge på at afprøve Det Danske Bibelselskabs profetkort, hvor bibelske figurer dyster mod hinanden i forskellige kategorier.

Idéen til kortspillet er udviklet af Folkekirkens Skoletjeneste i Faxe, Stevns og Køge i forbindelse med et projekt, der skulle give små og store konfirmander et overblik over Bibelens vigtigste figurer på en anderledes og sjov måde.

Spillet minder om de klassiske bilkort, men i stedet for at udfordre hinanden i forskellige bilmodellers topfart og brændstofforbrug, kan figurerne her dyste i at have den højeste score inden for kategorierne berømmelse, tro, alder og antal gange, de er nævnt i Bibelen.

Det sker med i alt 40 bibelfigurer, hvilket er 38 flere, end de tre elever kan komme i tanker om, mens kortene blandes før spillets start.

For ud over Gud, som ikke er med i spillet, kan drengene kun huske Jesus og Jomfru Maria.

Drengene tager et nyt kort, og Sune vælger efter nøje overvejelser kategorien alder, hvorefter han lægger kortet med den 180-årige Isak på bordet.

Ha, den kan jeg slå, siger Marc og placerer en 930 år gammel Adam ved siden af Isak. Begge drenge griner, mens Eskild stadig kigger længe på sit kort. Til sidst viser han det til de andre.

What? Han er jo over 2000 år gammel!.

Alle tre kigger med store øjne på profeten Elias, som ganske rigtigt har alderen 2885, hvilket ifølge beskrivelsen nederst på kortet skyldes, at han aldrig døde, men blev ført til himmels i en vogn af ild.

Den alder kan de andre figurer umuligt slå, må Marc og Sune erkende, mens Eskild samler de tre kort sammen og putter dem i sin bunke. Det skulle da lige være Jesus med sit evige liv.

Men Jesus-kortet er lagt væk, da det kun må bruges én gang i spillet. Hvilket ifølge Sune giver meget god mening for han døde jo også som voksen.

Ud over at have været så heldig at få Jesus både under prøverunden og i det egentlige spil, går det ikke godt for Sune, som er den første til at miste alle sine kort. Herefter fortsætter Marc og Eskild med skiftevis at vinde og tabe kort.

Undervejs i spillet støder drengene blandt andet på Job, hvis krop er fyldt med noget, der minder om bumser eller skoldkopper, drengemorderen Herodes, de tre vise mænd eller vismænd, som Sune kalder dem og Jakob, som Eskild i første omgang forveksler med ham der samaritaneren, da han bløder på armen. Et sår, som måske kan skyldes, at han er blevet ramt af et maskingevær eller en bazooka, tænker drengene.

Ej, ikke vikingen igen, udbryder Marc og giver Goliat fra sig. En figur, som ikke scorer særlig højt i nogen kategori, og som de tre drenge synes ligner en viking med sit tykke skæg.

Han kunne måske også være en jætte, tilføjer Eskild, hvorefter avisens udsendte bryder ind og forklarer, at Goliat nu vist nok var en kæmpe.

Så vil jeg ikke drille ham, fastslår Marc derefter.

For så får jeg bare tæsk.

Spillet ender med, at de to finalister tæller deres kort op for at se, hvem der har flest og dermed har vundet. Og det blev tæt. Efter at have talt efter en ekstra gang, erklærer Sune Marc for vinder af spillet med 20 kort mod Eskilds 19.

Meget sjovt, lyder drengenes dom, mens spillet pakkes sammen. Og lærerigt!

Vi har for eksempel lært, hvor berømte de var, siger profetkortmesteren.

Og at de var meget gamle uden at have nogen rynker!.

skov@k.dk