Judaskys klarede billedstorm

Maleri undgik at blive ødelagt, fordi det blev vendt om, og på bagsiden blev De Ti Bud efter protestantisk tradition skrevet

Middelaldermaleriet med judaskysset overlevede den engelske billedstorm. -
Middelaldermaleriet med judaskysset overlevede den engelske billedstorm. - . Foto: Chris Titmus/Hamilton Kerr Institute/Fitzwilliam Museum, Cambridge.

De Ti Bud blev redningen for et middelaldermaleri. Forskere ved Cambridge University har afdækket, hvordan bagsiden blev brugt som tavle med De Ti Bud, som efter Reformationen var en typisk udsmykning i engelske kirker.

Maleriet, som viser judaskysset, hvor Jesus forrådes med et kys, er usædvanligt og kulturhistorisk vigtigt, fordi det overlevede den engelske billedstorm efter Reformationen i begyndelsen af det 16. århundrede og den efterfølgende borgerkrig.

Eksperter antager, at op imod 97 procent af al religiøs kunst blev ødelagt - enten ved at blive destrueret eller ved, at ansigter blev malet over, skamferet eller fjernet.

Men maleriet fra Church of St. Mary, Mariakirken, i landsbyen Grafton Regis i Northamptonshire overlevede, fordi det blev taget ud af rammen og vendt om, hvorefter De Ti Bud blev skrevet på bagsiden.

Dr. Lucy Wrapson fra Hamilton Kerr Institute ved Cambridge University har været medvirkende til at afdække billedets historie.

”Vi kan ikke med sikkerhed sige, hvorfor billedet blev genbrugt på denne måde. Der kan være tale om simpel økonomisk sans, hvor billedet blev vendt, så det stadig kunne passe ind i den plads, der var til rådighed,” forklarer hun i en pressemeddelelse.

Men hun peger desuden på en anden mulighed.

”Det kan også godt være, at det blevet reddet med vilje. Billedet er fascinerende, og konserveringen og rengøringen har afdækket de livlige originale middelalderfarver,” siger Lucy Wrapson.

Judaskysset har oprindeligt været del af et panel, som illustrerede Kristi lidelseshistorie, og forskerne antager, at det ikke oprindeligt er malet til kirken i Grafton Regis. Men de kan sige med sikkerhed, at det er malet på træ, som kommer fra den østlige del af Østersøen efter 1423, og maleriet er malet mellem 1437 og 1469.

Det restaurerede billede kan nu ses på Fitzwilliam Museet i Cambridge. Museet har fået en særlig tilladelse til at købe det, selvom kirker ellers ikke må sælge ud af deres kunstskatte. Pengene betyder, at kirken får råd til et nyt tag.