Julekrig: Kristne fører kampagne mod fjender af den kristne jul

En julekrig simrer i USA, hvor amerikanske kristne fører kampagne mod den kristne juls fjender

Julefreden har ikke just sænket sig over USA's befolkning endnu. Julen er en kulturel slagsmark i USA, hvor den verbale krig om julens kristne væsen igen ulmer.
Julefreden har ikke just sænket sig over USA's befolkning endnu. Julen er en kulturel slagsmark i USA, hvor den verbale krig om julens kristne væsen igen ulmer. . Foto: Jakob Dall/ Denmark.

Julen er fredens tid. Men det gælder ikke i USA, hvor parterne i den årligt tilbagevendende krig om julens kristne væsen er begyndt at finde skytset frem. Stridens mest fremtrædende aktør er den socialt konservative interessegruppe American Family Association, AFA, der udsætter førende amerikanske detailkæder for et juleeftersyn. En ny oversigt fra organisationen hylder de julevenlige kæder og opfordrer til boykot af den kristne juls fjender, der ifølge AFA sekulariserer julen ved eksempelvis at bruge det religionsneutrale ord holiday (højtid) i deres reklamemateriale snarere end Christmas (den kristne jul).

De religionsneutrale tilgange på juleområdet har til formål at tage hensyn til ikke-kristne. Men det er et misforstået hensyn, fremfører Tim Wildmon, formand for AFA:

LÆS OGSÅ: Lastbilchauffør bruger formue på reklame for Gud

Sandheden er, at Amerika blev bygget på kristne principper, og vor nation har kunnet nyde en stor del af vores økonomiske succes netop på grund af landsfædrenes tro. Når butikker for at være politisk korrekte begynder at skubbe Kristus ud af julen, er det på tide at reagere.

Julen er en kulturel slagmark i USA, hvor virksomheder og myndigheder kæmper for at finde en balance mellem det kristne befolkningsflertals ønske om at dyrke julens kristne symbolik med hensynet til ikke-kristne og til forfatningens adskillelse af kirke og stat. Forsøgene på at sekularisere julen ved eksempelvis at omdøbe juletræer til fredstræer og aflyse julekrybbeudstillinger er imidlertid upopulære blandt mange amerikanere, og protester fra forbrugere og kristne aktivister har efter alt at dømme haft en virkning.

Også den tidligere republikanske vicepræsidentkandidat Sarah Palin blander sig i år i julekrigen med en ny bog, der fremfører, at sekulære venstreorienterede forsøger at ødelægge julen.

Da AFA begyndte at kategorisere landets førende detailkæder i 2005 som gode eller slemme, røg 80 procent af butikkerne i den anden kategori. I dag er fordelingen omvendt, og i 2010 vurderede AFA, at dens kampagne nærmer sig en afslutning.

Nogle meningsdannere affejer krigen mod julen som en opdigtet konflikt. Ifølge en meningsmåling fra opinionsinstituttet Public Policy Polling sidste år mener 47 procent af de adspurgte, at krigen har hold i virkeligheden, mens 40 procent mener det modsatte.