Kirkeministeriet står bag hemmelig kirketælling

For første gang nogensinde får vi næsten præcise tal for kirkegangen i Danmark. Kirkeministeriet har siden første søndag i advent 2014 overvåget kirkemedlemmers færden om søndagen ved at spore deres mobiltelefoner via Google

Med moderne teknologi er det blevet nemmere for folkekirken at tælle kirkegængere. Her Budolfi Kirke i Aalborg. Arkivfoto.
Med moderne teknologi er det blevet nemmere for folkekirken at tælle kirkegængere. Her Budolfi Kirke i Aalborg. Arkivfoto. Foto: Henning Bagger.

Mange har allerede regnet den ud. Og ja, dette er Kristeligt Dagblads aprilsnar 2015. God påske: 

Planlægger du at tage til gudstjeneste i løbet af påsken, skal du være indstillet på, at staten følger din færden nøje.

Lige siden kirkeårets begyndelse i 2014 har Kirkeministeriet overvåget kirkegængernes færden på søn- og helligdage for at nå frem til så præcise tal for den nationale kirkegang som muligt.

Det viser dokumenter, som Kristeligt Dagblad er kommet i besiddelse af.

Rent teknisk foregår overvågningen ved, at Kirkeministeriet i samarbejde med Google sporer folk via deres mobiltelefon. I efteråret 2014 indgik ministeriet en kontrakt med Google, som står for den praktiske side af overvågningen. Kirkeministeriet offentliggør først resultaterne efter påske og ønsker derfor ikke at udtale sig om undersøgelsen. Men en anonym kilde i ministeriet oplyser, at man længe overvejede, om det var etisk forsvarligt at overvåge folks kirkegang:

”Vi kunne jo se, om de kom for sent, og om de blev under hele gudstjenesten eller gik før tid,” lyder det.

”Men det har vist sig, at folk bliver overvåget i alle mulige andre sammenhænge. Så vi konkluderede, at det ikke var noget problem.”

Blandt kirkens folk er der voldsom uenighed om initiativet.

Overvågningen bør stoppes omgående, mener Kjeld Holm, biskop over Aarhus Stift, som er et af landets få stifter, der stadig ikke gennemfører egne kirketællinger.

”Jeg synes, det er dybt forkasteligt. Det er i øvrigt også i strid med evangeliet. Kristus gik jo heller ikke rundt og talte sine tilhængere. Det beviser, hvad jeg hele tiden har sagt; at tælleriet er blevet tidens nye afgud. Fremover vil jeg fraråde folk at medbringe deres telefon i kirken, så vi kan få sat en stopper for det her,” siger Kjeld Holm og tilføjer:

”Sådan noget pjat.”

Sognepræst og redaktør af det teologiske tidsskrift Tidehverv, Agnete Raahauge, er ligeledes kritisk og ser overvågningen som ”endnu et udtryk for den kulturradikale elites forsøg på at styre det tavse flertal”.

Anderledes positiv er Henrik Stubkjær, biskop i Viborg Stift og tidligere generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp. Som generalsekretær var han ofte med til at overvåge projekter rundt om i verden for at sikre, at de kørte, som de skulle, forklarer han.

”Og hvorfor skulle man ikke kunne gøre det samme med kirkegængere?”, spørger Henrik Stubkjær.

Det synspunkt finder støtte hos en af landets mest fremtrædende erhvervsmænd Lars Kolind.

”Det her er fremtiden. Kirken må forstå sig selv som en moderne organisation, og det kræver et langt bedre kendskab til kunderne. Hvis jeg var med til at lede folkekirken, ville jeg overvåge kundernes gøren alle ugens dage. Så vidste man, hvor de var, og hvad de ville have,” siger han.

Selvom ministeriets optælling er den hidtil grundigste, er tallene ikke lige præcise alle steder i landet. Optællingen blandt københavnerkirkerne giver de sikreste tal, idet de fleste kirkegængere har de nyeste modeller af smartphones, der giver gode muligheder for overvågning. Omvendt gør jydernes brug af gamle modeller som Samsung og Nokia 3310 det sværere at få det komplette billede især af yderområderne vestpå. Kirken bør derfor købe smartphones til dem, der stadig ikke har én, mener Lars Kolind:

”Det kan betale sig på den lange bane. Så er man sikret en helt præcis optælling. Der er også noget diakoni i at forære ældre mennesker en god mobiltelefon.”

Som Kristeligt Dagblad skrev for nylig, tæller de fleste stifter selv kirkegængere på gammeldags manér, men biskopperne er ikke lige villige til at udlevere talmaterialet. Det forhold er blevet kritiseret af forskere som teologilektor Hans Raun Iversen, Københavns Universitet, der efterlyser statistik over folkekirken på nationalt plan. Han er derfor begejstret for, at ministeriet har taget ved lære af ”amerikanske metoder”.

”Når kirken ikke selv vil, er det godt med et handlekraftigt ministerium, der træder til. Jeg har selv leget med tanken om en hemmelig optælling,” siger han.

Kirkefolk har argumenteret for, at man teologisk set ikke kan forsvare kirketællinger. Men der er masser af teologi i overvågning, mener lektor i teologi ved Aarhus Universitet Peter Lodberg:

”Overvågning er en del af Guds væsen. Han ser alt. Og når intet er hemmeligt for Gud, bør det heller ikke være hemmeligt, hvem der deltager i kirkens handlinger. Ministerets overvågning kan endda blive et slags billede på Gud; et billede, som det moderne, kirkefremmede menneske kan knytte til ved.”

Kirkeministeriet havde først planlagt at offentliggøre undersøgelsen i dag den 1. april, men har siden valgt at vente til efter påske.