Konfirmander skal lære om seksuelle grænser

Præst Lene Sander underviser konfirmander i Houlbjerg Kirke og den tilhørende konfirmandstue på den gamle ...

I et nyt undervisningsforløb for konfirmander, skal de sammen med præsten reflektere over seksuelle grænser. Arkivfoto Foto: Bi Amstrup / Scanpix Danmark

Alt god konfirmand-undervisning tager udgangspunkt i de unges eget liv, men grænsen går der, hvor det overskygger det kristne budskab, som vi er sat til at formidle.
Peter Nejsum, sognepræst

Sex og ungdomsliv er på vej ind i konfirmationsforberedelsen med nyt undervisningsmateriale. Vi skal tættere på de unges hverdag, lyder forklaringen. Den slags emner bør være en opgave for familien, ikke for præsten i de få timer, der er afsat til konfirmationsundervisning, mener præst

Kunne du finde på at gå på date med en fyr for at få en taske eller en smartphone? Og hvad forstår du ved ordet ”prostitution”?

Det er nogle af de spørgsmål, unge skal forholde sig til i et nyt undervisningsforløb for konfirmander. Sammen med præsten skal de reflektere over seksuelle grænser, mens de blandt andet stifter bekendtskab med begreber som gråzoneprostitution, hvor en person modtager gaver for en seksuel ydelse, og sugardating, hvor yngre finder sammen med ældre for pengenes skyld.

Bag forløbet står RedenUng, som hører under KFUK’s Sociale Arbejde og også netop har færdiggjort lignende materiale til udskolingen og videregående uddannelser.

Udviklingschef Marie Louise Løvengreen finder det oplagt at henvende sig direkte til konfirmander.

”Det er netop i den alder, at mange får de første introduktioner til sex og seksuelle grænser, og selvom de stadig er unge, begynder deres udvikling at gå stærkt herfra. Ved at tage emnet op i konfirmandundervisningen kan de unge få et etisk og teologisk lag oven på deres udvikling. Samtidig ved vi, at emnet fylder meget hos de unge, og for præsten kan det derfor være en måde at gøre det, der står i Bibelen, relevant i en helt anden kontekst.”

RedenUng er ikke de eneste, der har fået den idé at tænke sex og ungdomsliv ind i konfirmandundervisningen. Ifølge leder af Folkekirkens Konfirmandcenter Finn Andsbjerg Larsen dukker der i disse år mere konfirmations-materiale op, som sætter de unges interesser på dagsordenen, og han har blandt andet modtaget henvendelser om forløb om solariebrug og socialt udsatte.

”Vi bevæger os i en retning, hvor vi i højere grad skal tage udgangspunkt i konfirmandernes verden og eksistens og koble den til evangeliet og kirken. Derfor er det naturligt at tænke nye emner ind i undervisningen, men ikke ukritisk. Vi skal for eksempel undgå, at det bliver en snak om seksualitet, uden at vi drøfter etik eller teologi,” siger Finn Andsbjerg Larsen og tilføjer, at undervisningen risikerer at blive utroværdig, hvis det teologiske lag overskygges af et mere populært tema.

Temaet seksualitet har Folkekirkens Konfirmandcenter dog også planer om at lave undervisningsmateriale om til brug for konfirmander i uge 6 næste år.

”I vores nabolande er der i dag en helt anden tradition for at arbejde med emner som sex og kærlighed, og i Sverige og Norge kan man for eksempel finde udgivelser og oplæg til konfirmander om porno. Som folkekirke skal vi turde at sætte emner på dagordenen, der betyder noget for de unge, og det er oplagt, at præster taler om det eksistentielle ved seksualitet, så konfirmanderne lærer at sætte grænser.”

Men kirken bør passe på med at komme til at repræsentere en særlig kristen seksualetik, siger præst i Høve og Havrebjerg valgmenigheder Nana Hauge. For hende lyder samtaler om seksuelle adfærdsmønstre og grænser mere som en opgave for familien end for præsten.

”Som præst kan man sagtens komme ind på den slags, men jeg ville aldrig bruge et forløbsmateriale eller tage emnet op som et selvstændigt tema i undervisningen. Dels synes jeg, mine konfirmander er for unge til det, dels er der så meget andet, jeg skal nå at gennemgå på de lektioner, jeg har. De unge er der for at lære om kristendommen,” siger hun.

Samme pointe har sognepræst i Brønshøj Peter Nejsum.

”Alt god konfirmandundervisning tager udgangspunkt i de unges eget liv, men grænsen går der, hvor det overskygger det kristne budskab, som vi er sat til at formidle. For så meget tid har vi præster heller ikke.”

Teologiprofessor ved Aarhus Universitet Svend Andersen har ikke set det nye materiale fra RedenUng, men mener bestemt, folkekirken har noget at byde ind med, når det kommer til spørgsmål om seksualitet.

”I vore dage har især unge et frit forhold til seksualitet, og derfor giver det god mening at spørge, om der findes en kristen seksualmoral, og om kirken stadig har noget at sige om den rette måde at leve sit seksualliv på. Det etiske aspekt er afgørende, og her er der masser at tale om.”