Kopternes pave afviser Barnabas-evangeliet

Den koptiske pave har officielt afvis Barnabas-evangeliet som ægte. Det vandt popularitet i den muslimske verden, da det blev oversat til arabisk i 1908, fordi evangeliets beskrivelse af Jesus flugter med den muslimske forståelse

Pave Tawadros II (midtfor) har afvist Barnabas-evangeliet på baggrund af en række historiske og geografiske fejl. Arkivfoto.
Pave Tawadros II (midtfor) har afvist Barnabas-evangeliet på baggrund af en række historiske og geografiske fejl. Arkivfoto. Foto: EPA / Khaled Elfiqi.

Den koptiske pave, Tawadros II., har officielt afvist det såkaldte ”Barnabas-evangelium”, som blev fundet i en ny udgave i 2012 i Ankara i Tyrkiet.

Fra sit sæde i Egypten fastslår Tawadros II., at der er tale om ”en svindlers arbejde”, for dokumentet indeholder en række historiske og geografiske fejl.

Barnabas nævnes i Apostlenes Gerninger, Første Korintherbrev og Galaterbrevet og formodes at have været en af Jesu disciple uden for de 12 i inderkredsen. Han skulle være blevet dræbt som martyr på Cypern i år 61.

Første gang, Barnabas-evangeliet dukkede op, var i det 14. århundrede. Det har aldrig været anerkendt som ægte, men vandt stor popularitet i den muslimske verden, da det oversattes til arabisk i 1908.

Det nye fund i Ankara blev udråbt som betydningsfuldt af det tyrkiske kulturministerium.

Barnabas-evangeliets indhold flugter da også med muslimsk forståelse af Jesus, som erklæres blot at være en profet, der til gengæld forudser Muhammeds komme.

Blandt tekstens fejl er, at den lader Jesus sejle over Genesaret sø til Nazaret. Nazaret ligger ikke ved vandet. Og Jesus siges at være født, mens Pontius Pilatus var statholder, hvad han først blev år 26.

Man taler også om et Barnabas-brev. Det stammer fra det 2. århundrede og har næppe heller med den historiske Barnabas at gøre.