Kristen julepynt er ikke moderne

Sognepræster kritiserer de danske supermarkeder for at rydde butikkernes hylder for kristen julepynt. Den er ikke på mode, lyder det fra butikker og eksperter

Det kan være svært at finde kristen julepynt i butikkerne. Begrundelsen er, at kristen julepynt er yt.
Det kan være svært at finde kristen julepynt i butikkerne. Begrundelsen er, at kristen julepynt er yt. Foto: Dieter Hawlan.

I ugerne op til fejringen af den kristne jul er det hverken Jesusbarnet eller Jomfru Maria, der fylder i butiksvinduerne og i det traditionelt store udbud på butikkernes hylder. Det synes sognepræst Poul Joachim Stender er kritisabelt, og han opfordrer i stedet landets kirker til at overtage salget af klassisk julepynt med de kristne motiver.

LÆS OGSÅ: På jagt efter Jesus i julepynten

I sidste uges tilbudskataloger fra Bilka og Netto var det således hverken til at få øje på figurer af Jesusbarnet, Jomfru Maria eller de hellige tre konger. Der var heller ikke spor af kristendom i Føtex' 24 sider lange julekatalog.

De tre butikker hører alle under Dansk Supermarked. Men på trods af de mange kataloger uden kristen julepynt mener informationschef i Dansk Supermarked Erik Eisenberg, at der er en stigning i udbuddet, selvom han ikke kan dokumentere det.

"Påstanden om, at vi ikke har kristen julepynt, er det rene vrøvl, og jeg ved ikke lige, hvor meget præster har tid til at kigge i butikker," siger han.

Anderledes lyder det fra Coop, som blandt andre Kvickly, SuperBrugsen og Fakta hører under. Her handler det ganske enkelt om udbud og efterspørgsel, siger informationschef Jens Juul Nielsen.

"Vi ville overhovedet ikke have noget imod at sælge julepynt med kristne motiver. Men kunderne efterspørger det ikke i tilstrækkeligt omfang, og vores udvalg skal alene afspejle det, som vores kunder ønsker at købe. Vi ser det ikke som vores opgave at gøre kristen julepynt populær," siger han.

Hos stormagasinet Illum i København er der ikke blevet plads til udsmykning med kristne julemotiver. Det er nemlig ugler i alskens farver, der er den helt store trend i år, fortæller dekorationschef Mimi Janniche.

Ifølge livsstilsekspert Henrik Byager er det ikke en anti-kristen strategi, der ligger bag det manglende udbud af kristen julepynt. Det skyldes snarere modehensyn, mener han.

"Hvis man for eksempel har arvet noget julepynt med kristen symbolik, kan det godt få en plads i hjemmet, men det skal suppleres af anderledes og mere modebetonet julepynt. Vi ønsker at pynte op med vores egen unikke julepynt, og at højtider i højere grad bliver personlige events. Man kan sige, at det er en form for afkristning af julen til fordel for en mere personlig traditionsdyrkelse," siger han.

Else Marie Kofod, overarkivar og leder af Dansk Folkemindesamling, påpeger, at det er afgørende for danskernes julepynt, om vi finder julepynten smagfuld.

"Jeg tror ikke, folk tænker på, om den julepynt, de vælger, er kristen eller ej, og det handler heller ikke om religionsforskrækkelse. Det handler om æstetik, eller om det er noget, man for eksempel har arvet," siger hun.

For at undgå, at kristendommen forsvinder helt fra julen, foreslår Poul Joachim Stender, sognepræst i Kisserup og Kirke Såby, at kirkerne selv begynder at sælge julepynt.

"Som kirke må vi til at se mere kritisk på os selv end nogensinde før og spørge, hvordan vi får vores fantastiske julebudskab ud. Og helt ærligt! Julepynt, der fortæller historien om Jesu fødsel, er en af måderne. Derfor burde kristen julepynt kunne købes i alle kirker. Butikkerne vil jo ikke sælge det," skriver han.

Den ide bliver hilst velkommen af Morten Thaysen, sognepræst i Varde Kirke:

"Jeg synes, det er en god idé, at kirkerne begynder at lave lidt julepynt og sælge det," siger han.

I denne uge kunne man dog finde en figur af Jomfru Maria og et kors i tilbudsavisen fra Netto.

graa@k.dk