Kristen vækkelse i gang blandt romaer

Over hele verden slutter romaer sig i stigende grad til karismatiske kirker

Romaer valfarter til kirken. Hvor der er roma-samfund rundt omkring i Europa, vil der også være pinsekirkelige roma-menigheder.
Romaer valfarter til kirken. Hvor der er roma-samfund rundt omkring i Europa, vil der også være pinsekirkelige roma-menigheder. . Foto: colourbox.com.

En karismatisk vækkelse breder sig i disse år blandt verdens romaer, der tidligere var kendt som sigøjnere. I Frankrig er omkring 100.000 af landets 300.000 romaer konverteret til kristendom i pinsekirke-regi, og i alt 800.000-900.000 af verdens op mod 20 millioner romaer har gjort det samme.

LÆS OGSÅ: Romaer er de mest diskriminerede i EU

Det anslår missionsbevægelsen Gypsy And Traveler International Evangelical Fellowship (International evangelisk sammenslutning af sigøjnere og rejsende), der ledes af den franske pinseprædikant René Zanellato.

Og hvor der er roma-samfund rundt omkring i Europa, vil der også være pinsekirkelige roma-menigheder, fortæller Angel Ivanov, bulgarsk roma-aktivist og forskningsassistent ved menneskerettighedsorganisationen Europæisk Center for Romaers Rettigheder (ERRC).

LÆS OGSÅ: Pinsekirken kan være romaers vej ind i samfundet

Han har undersøgt pinsekirkevækkelsen blandt romaer i Østeuropa. Ifølge ham sker vækkelsen med en fart, som få religiøse samfund oplever magen til:

Blandt romaerne vandrer historier om mirakler og helbredelse ved Gud hurtigt. De fortællinger, der satte gang i bevægelsen tilbage i 1950erne i Frankrig, lever endnu i dag for eksempel historien om en romakvinde fra en lille by i Normandiet, der kom til pinsekirken med et dødssygt barn og fik det helbredt. Og disse fortællinger gør det meget attraktivt for romaer at slutte sig til fællesskabet. Man kan tale om det som vækkelse eller mobilisering, men bevægelsen gror i øjeblikket, og den gror hurtigt i betragtning af, at den først så dagens lys i 1950erne, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Roma-lejr får sindene i kog i Norge

Angel Ivanov pointerer desuden, at romaerne møder mennesker fra mange forskellige samfundslag i pinsekirken i Østeuropa, og det kan virke integrerende for dem, da romaerne gennem århundreder har været udstødt:

Blandt romaerne virker pinsekirken organiserende. Den opererer på et andet plan end de sociale myndigheder, som i mange østlande ser ned på romaerne. Derfor har medlemskab af bevægelsen en positiv social effekt, som dog er svær at måle, forklarer han.

Vækkelsen er også nået til Danmark. I Helsingørs apostolske kirke Relevantkirke fortæller præst Kent Nielsen, at gudstjenesterne har deltagelse af mellem 15 og 30 romaer hver gang, men at et højere antal er medlem af kirken.

Romaernes tilstrømning til kirken begyndte i slutningen af 1990erne, og mange kom fra den katolske kirke, forklarer han:

Vi tror, de kommer til os, fordi vi prædiker mere levende, end de har været vant til i den katolske kirke. Og så har de brug for fællesskabet, fordi de kæmper med ikke at føle sig accepteret.

Helsingør har siden 1960erne været den by i Danmark, hvor flest romaer har bosat sig, og i dag bor omkring 1200 romaer i byen. Mange er kommet til landet via Sverige, hvor der i 500 år har boet romaer. Gypsy And Traveler International Evangelical Fellowship anslår, at fem procent af Sveriges cirka 50.000 romaer har sluttet sig til de karismatiske kirker.

Ingen af de eksperter eller organisationer, som Kristeligt Dagblad har talt med, kender officielle tal for, hvor mange romaer der i alt er tilknyttet danske pinsekirker. Officielt bor der 1500 romaer i Danmark, men roma-organisationer peger på, at tallet nærmere er 5000-10.000.