Biskop: Var jeg blevet bedt om at bringe en hilsen i en moské, ville jeg også have nævnt Jesus

Det var en nytårsgudstjeneste for hele Danmark, fordi DR har besluttet, at nytårsgudstjenesterne skal gå på skift rundt om i domkirkerne. Derfor syntes jeg, det var relevant, når knap fire procent af danskerne er muslimer, også at bede vores lokale imam i Haderslev om at bringe en hilsen med gode nytårsønsker for det danske samfund, forklarer Marianne Christiansen. Foto: Scanpix

Der ligger ikke noget signal om, at når en imam medvirker, så er kristendom og islam lige sande. Den religion, man tilslutter sig, er den religion, man mener, rummer sandheden
Marianne Christensen, biskop

Ved nytårsgudstjenesten i Haderslev Domkirke på DR havde biskop Marianne Christiansen inviteret en imam. Det har udløst kritik og ros

Hvorfor besluttede du, at en imam skulle sende en hilsen ved gudstjenesten?

Det var en nytårsgudstjeneste for hele Danmark, fordi DR har besluttet, at nytårsgudstjenesterne skal gå på skift rundt om i domkirkerne. Derfor syntes jeg, det var relevant, når knap fire procent af danskerne er muslimer, også at bede vores lokale imam i Haderslev om at bringe en hilsen med gode nytårsønsker for det danske samfund.

Fordi han tilhører det muslimske trossamfund, henviste han til Koranen og Muhammed. Var jeg blevet bedt om at bringe en hilsen i en moské, ville jeg også have nævnt Jesus.

Har islam og kristendom samme sandhedsværdi som religion?

Fordi jeg er kristen, har kristendommen al sandhedsværdi for mig, og for en muslim vil det være islam, der har al værdi. Religionerne har ikke lige værdi for os, fordi vi tror på noget forskelligt.

Derfor ligger der ikke noget signal om, at når en imam medvirker, så er kristendom og islam lige sande. Den religion, man tilslutter sig, er den religion, man mener, rummer sandheden. Jeg mener jo, at kristendommen rummer vejen til sandheden, nemlig Kristus.

Er det den samme Gud i islam og kristendom?

Jeg tror, at der er én Gud. Jeg tror, at Gud er åbenbaret i Kristus, derfor er jeg kristen. Muslimer tror, at Gud er åbenbaret på en anden måde, og derfor er de muslimer. Derfor tror vi noget forskelligt om Gud.

Så kan man diskutere, om det er den samme Gud, når jeg siger, at der kun findes én Gud, men at vi ser Gud forskelligt. Jeg tror på Gud i Kristus, en muslim søger og synes at kende Gud på en anden måde, som jeg selvfølgelig ikke mener er den rette, fordi jeg er kristen, men sagtens kan respektere.

Er det ikke forkert at invitere en imam med til en gudstjeneste, når islam netop ikke accepterer Jesus som Guds Søn?

Hvis han accepterede Jesus som Guds søn, så var han jo kristen. Det rejser spørgsmålet, om man overhovedet må invitere mennesker af en anden religiøs overbevisning til en gudstjeneste, og det mener jeg bestemt man må.

Det ville glæde mig rigtig meget, hvis kristne i samfund, hvor islam er den dominerende religion, også vil blive inviteret i moskéen.

Nogle i folkekirken mener, at kristne og muslimer kan deltage i fælles nadver. Hvad mener du?

Når man deltager i nadveren, så modtager man brød og vin som Jesu legeme og blod. Det giver kun mening for kristne. Men jeg har aldrig spurgt nogen, inden de gik til alters, hvilken religion de tilhørte. Derfor kan der godt have været muslimer, der er gået til alters, men det kan jeg ikke være anstødt af. Det er Jesus, der indbyder til nadveren, og det har i givet fald været deres eget valg.

Er der en grænse for, hvor langt man kan gå i fælles andagter?

Det vil der afgjort være i det øjeblik, man gør vold på hinandens overbevisning og påtvinger andre nogle ord eller handlinger, de ikke selv kan stå inde for. Folkekirken og Religionsmødet arbejder i øjeblikket med at give vejledning til, hvad man kan gøre i fælles andagt.