Kristendommen oplever en kulturrevolution i Kina

Unge kinesere interesserer sig i stigende grad for kristendommen i takt med den økonomiske udvikling i landet

Julen er kommet til Kina, og trods officiel modstand mod kristendommen kan man sagtens finde skilte med "Merry Christmas" i landets større byer. Landet oplever i det hele taget en kirkelig kulturrevolution i disse år, påpeger dansk teologilektor, der har besøgt Kina. --
Julen er kommet til Kina, og trods officiel modstand mod kristendommen kan man sagtens finde skilte med "Merry Christmas" i landets større byer. Landet oplever i det hele taget en kirkelig kulturrevolution i disse år, påpeger dansk teologilektor, der har besøgt Kina. --. Foto: .

Julen er kommet til Shanghai, Kinas store havneby mod verden. På byens hovedstrøg, Nanking Road, er de store butiksvinduer fyldt med juleudsmykning. I den nærliggende McDonald's lyder tonerne af engelske julesange og salmer ud af muzakkens højttalere. Unge kinesere har taget julen til sig og giver hinanden gaver - godt hjulpet på vej af, at december er udsalgsmåned i de mange forretninger.

Også i Kina er julen blevet markedets fest, og Jesusbarnet kan godt forsvinde lidt i glimmer og julenisser. Men man skal nok alligevel være forsigtig med at undervurdere nye ritualers betydning for unge kinesere på jagt efter ny identitet. Kristendommen omsættes i julen til massekultur og bliver tolket på markedskulturens betingelser. I Kina betyder det, at kristendom er moderne og har fremtiden for sig.

LÆS OGSÅ: Stort tema om Kinas kristne

Det er kinesiske studerende og intellektuelle klar over på flere af landets universiteter. Siden de første instituttter for religionsstudier blevet etableret i begyndelsen af 1980'erne, har de diskuteret kristendommens betydning i en kinesisk kultur. Tyske teologer som Dietrich Bonhoeffer, Paul Tillich og Wolfhart Pannenberg læses indgående, fordi de beskæftiger sig med, hvordan man kan tænke, tro og tale om Gud i en moderne tid. Også vores egen Søren Kierkegaard har sine beundrere, fordi hans tanker peger i retning af lidenskab i omgangen med eksistens og kristen tro. Han har med sine eksistentielle overvejelser appel til unge kinesere, der er ved at frigøre sig fra traditionel kinesisk kultur og skal finde deres egen identitet midt i en brølende økonomisk udvikling.

Den kinesiske biskop K.H. Ting har kaldt den nye intellektuelle interesse på Kinas universiteter for kulturkristendom. Han har selv støttet denne udvikling og søgt at støtte dialogen mellem kulturkristendom og kirkekristendom. Men man fornemmer en vis skepsis hos flere universitetsfolk over for biskop K.H. Ting, der i dag i en alder af 95 år har trukket sig tilbage til sit hjem i Nanking. Ikke mindst hans patriotiske og socialistiske kristendomsopfattelse bliver mødt med skepsis, selvom man anerkender dens betydning for, at kirken i Kina kunne overleve Kulturrevolutionen fra 1966 til 1976.

Kritikerne på universiteterne kan hente støtte hos gruppen af husmenigheder, der blev etableret på samme tid. Her overlevede kristendommen under Kulturrevolutionen i hjemmene, hvor der i hemmelighed blev holdt gudstjeneste og læst op fra Bibelen. Lederne af husmenighederne ønskede ikke at samarbejde med den kommunistiske stat og valgte en anden vej end biskop K.H. Ting.

I dag står kristendommen i Kina over for en skillevej. Der er et generationsskifte på vej i kirkerne. Kina fremstår som en verdensmagt på den internationale scene. Unge kinesere, der ikke har oplevet Kulturrevolutionen på egen krop, skal finde deres vej midt i al det nye. Her kan nogle unge kinesere bruge kristendommen, men det bliver i deres egen og nye form. Noget nyt er på vej til at blive født i Kina.

kirke@k.dk

Kristeligt Dagblad bringer hver uge en analyse af aktuelle strømninger i internationalt kirkeliv. Peter Lodberg er dr.theol. og lektor ved Aarhus Universitet.