Kristne i strid om Guds rolle i ondskab

Står Gud bag ugerninger som Anders Breiviks massakre, og er Gud i så fald ond? Eller tillader han bare menneskers ondskab? Teologer og tilhørere krydsede klinger på konference i weekenden

Teologer er uenige om Guds rolle i ondskab, f.eks. under massakren på Utøya, som ses på billedet her
Teologer er uenige om Guds rolle i ondskab, f.eks. under massakren på Utøya, som ses på billedet her. Foto: Andersen, Aleksander/ Denmark.

Det rystede ikke alene den danske offentlighed, da teologer i maj sidste år bemærkede, at Gud stod bag Anders Breiviks drab på 77 mennesker i Norge. Rystelserne var også mærkbare i de teologisk konservative kredse, som teologerne kommer fra.

Halvandet års ophedet diskussion i især missionske kredse kulminerede i weekenden med en konference i Bethesda i København, arrangeret af Dansk Bibel Institut (DBI), om Gud og det onde. I Torvehallerne over for den missionske højborg brød folk hovedet med, om lørdagsmiddagen skulle bestå af fois gras eller frisk fisk. Indenfor i Bethesda handlede hovedbruddene om, hvorvidt Gud er god eller ond.

Det her er ikke en akademisk feinschmecker-diskussion for nogle nørder, der sidder på et eller andet støvet kammer, sagde sognepræst Jørgen Sejergaard:

Nej, det her handler om, hvem Gud er.

LÆS OGSÅ: Fødes mennesker onde - eller bliver de det?

Jørgen Sejergaard forlod sin bestyrelsespost i Dansk Bibel Institut i protest, efter at en underviser ved samme institut, teolog og ph.d. Peter Olsen, sidste år i Kristeligt Dagblad havde sagt, at Gud handlede ved Breiviks hånd. Breiviks hensigt var ond () Men Guds hensigt var god, for han vil kalde syndere til omvendelse. Alt, hvad der sker, er ledet og styret af Gud, også Breivik. En kommentar, som forsigtigt blev bakket op af DBIs rektor Børge Haahr Andersen, og som efter sigende har skabt fløje på den konservative teologiuddannelse.

Jørgen Sejergaard begyndte med at trække fronterne op.

Hvis Gud vil alt, som sker, så planlægger Gud syndige gerninger, og så er Gud ond.

Nej, mente Peter Olsen, som havde masser af skyts til at forsvare sin teologi. Han nævnte 27 bibeltekster, som fortæller om Guds styring og indimellem afstraffelse af verden, og pegede også på reformatoren Martin Luthers ord om Guds ødelæggelser som resultat af menneskers uretfærdighed.

Gud er god og kun god, betonede han.

Men hvis vi ikke gør os klart, at alt kommer fra Gud, og Gud står bag de begivenheder, vi ser omkring os, så forstår vi heller ikke Guds overordnede hensigt, nemlig at lede os til ham.

Hvordan Gud kan være god, men begå onde handlinger, forklarede Peter Olsen med, at mens både Gud og mennesket står bag enhver ond handling, så handler Gud modsat mennesket i en god hensigt at få mennesker til at omvende sig fra evig fortabelse.

LÆS OGSÅ: Hvorfor vil vi så gerne forklare ondskaben?

Guds hensigt er at frelse os fra helvede. Sjælesorgens vigtigste opgave er ikke, at mennesker får det godt med sig selv, men at mennesker undgår helvede. Den, der ikke har gjort sig det klart, er ikke egnet til sjælesorg, sagde han.

En mandlig tilhører blandt de cirka 70 i salen rejste sig og tog stakåndet og med sitrende stemme ordet:

Jeg snakker med mennesker hver evig eneste dag, som er blevet smadret i deres sind, som er blevet udsat for misbrug. Det er historier, jeg bærer med mig i hjertet. Alt, jeg har hørt i dag, er filosofiske drøftelser i et teologisk sprog. Det er uden kontakt til mennesker. Jeg er dybt rystet. Jeg vil ikke beskylde jer for dårlige intentioner, men det eneste, jeg hører, er, at Gud er terrorist og ikke på den undertryktes side.

Rektor for DBI Børge Haahr Andersen erkendte, at vi tit svigter den sjælesørgeriske dimension.

Hvis vi kan læse Bibelen, men ikke mennesker, er vi dårlige teologer og dårlige sjælesørgere. Jeg tager det til mig. Det er noget, vi må blive bedre til, sagde han.

Én blandt tilhørerne bemærkede, at Peter Olsen vel ikke sagde noget, der ikke står i Bibelen. En anden ung mand rejste sig imidlertid og ville have svar på, om Peter Olsen i dag ville sige det samme om Gud og Breivik, som han sagde sidste år. Det er sjælesørgerisk uforsvarligt, råbte den unge mand, men Peter Olsen var ikke i tvivl.

Ja sagligt set, fordi jeg mener, at det er sandt. Så kan jeg ikke sige på den ene side og på den anden side, sagde han, inden konferencen blev rundet af med salmen Jeg er i Herrens hænder.