Med Luther som tegneseriehelt

Tom Kristensen har fortalt historien om Martin Luther som tegneserie. Målgruppen er unge læsere, men forfatteren håber, at voksne også vil lade sig gribe af den dramatiske fortælling om både religion, politik og Europas historie

Forsiden på den nye tegneserie ”Martin” viser det lynnedslag, der fik den unge Martin Luther til at aflægge munkeløfte i stedet for at fortsætte på jurastudiet. Bogen udkommer den 5. januar. – Illustration: Tom Kristensen.
Forsiden på den nye tegneserie ”Martin” viser det lynnedslag, der fik den unge Martin Luther til at aflægge munkeløfte i stedet for at fortsætte på jurastudiet. Bogen udkommer den 5. januar. – Illustration: Tom Kristensen.

Han troede egentlig, at det ville blive en meget kort tegneserie.

Men jo mere tegner og forfatter Tom Kristensen fik læst op på Martin Luther og de dramatiske begivenheder for godt 500 år siden, jo tydeligere blev det for ham, at der var masser af både billeder og tekst i historien om ”Martin”. Nu er tegneserien færdig.

På 136 sider bladrer læseren sig igennem små tekster og farvelagte illustrationer af Martin Luthers munkeløfte som ung mand, hans anfægtelser over sammenblandingen af profit og tro og hans farefulde opråb mod pavedømmet i Rom. Men også den danske historie er med blandt tegningerne. Og læserne møder derfor blandt andre både Christian 2., hertug Christian og Hans Tausen. For tegneserien er nemlig tænkt som en introduktion til de unge, der måske for første gang skal prøve at forstå, hvad det er for en reformation, vi er i gang med at fejre. Også i Danmark.

”Det var forlaget Eksistensen, der spurgte, om jeg ville forsøge at lave tegneserien om Martin Luther. Og netop tegneserien kan jo noget for unge, der ofte er meget visuelt orienterede. Samtidig er der et drev, et tempo og en timing, som får en til automatisk at læse videre. Og her egner historien om Martin Luther sig rigtig godt, fordi den i sig selv rummer så meget dramatik,” fortæller Tom Kristensen.

Han har arbejdet med tegneserien i to år. I begyndelsen vidste han ikke så meget om den tyske reformator. Så der blev læst bøger. Mange bøger. Og aflagt besøg i både Wittenberg og massevis af kirker, hvor kalkmalerier og mosaikker har inspireret til stregen og farverne i tegneserien.

”Jeg har forsøgt at forholde mig så faktuelt korrekt som muligt til Luthers liv og tanker. Men enkelte af myterne er jo meget sejlivede og fungerer også supergodt visuelt, så jeg har for eksempel ladet det være Luther selv, der slår teserne op på slotsdøren. Til gengæld har jeg sprunget nogle af de mange høringer og møder over. Hvis de unge så bliver mere interesserede, kan de jo selv dykke ned i andre beskrivelser,” siger Tom Kristensen, der under sine egne studier blev mere og mere grebet af fortællingen om den rebelske munk.

”Han er jo en ret vild karakter. En mand med sine meningers mod, der samtidig var meget bramfri og faktisk også ret humoristisk. Og jeg tror, at hans pointer med at være tro mod sine egne tanker og at turde gå op imod autoriteterne appellerer ret meget til de unge. Det er jo netop det, teenageårene handler om. At være selvstændig og gøre sine egne overvejelser om, hvad der er rigtigt og forkert.”

Ud over personligt at være blevet fascineret af historien om Martin Luther har Tom Kristensen også været meget optaget af, hvordan Luthers tænkning om troen hænger sammen med den øvrige politiske og kulturelle udvikling i Europa.

”Hans tanker spillede jo sammen med et Europa, der generelt var parat til forandring. Derfor var det vigtigt for mig også at få koblet Luther sammen med de øvrige strømninger i Europa, især i Danmark. Og netop den stemning, sindstilstandene og de lurende oprør mod det bestående egner sig altså bare rigtig godt til en dramatisk tegneserie, hvor du meget gerne skulle få lyst til hele tiden at bladre videre. Også selvom bogen endte med at blive lidt tykkere, end jeg havde regnet med.”