Den 55-årige kristne iraker Kharya Yossuf Abood troede, at hun var i sikkerhed, da hun med sin familie var flygtet til en anden by, efter at Islamisk Stat havde indtaget hendes hjemby, Mosul i Irak.
Men en tidlig morgen blev hun vækket af en gruppe mænd fra Islamisk Stat, der bankede voldsomt på døren. Hun fik tre muligheder: konverter til islam og udvis loyalitet over for Islamisk Stat, betal en særlig skat for ikke-muslimer eller bliv halshugget.
Historien endte med familiens flugt og optræder i Caritas Italianas rapport, som blev udgivet i slutningen af juli og bærer titlen: ”Forfulgt. Kristne og minoriteter i klemme mellem terrorisme og tvungen udvandring”.
Redegørelsen dykker ned i forholdene for de mere end 100 millioner kristne verden over, der som Kharya Yossuf Abood møder vold, diskrimination eller forfølgelse på grund af deres kristne tro.
Tidspunktet for rapportens offentliggørelse er ikke tilfældigt. Den blev udgivet et år efter, at IS tog kontrol over Mosul, hvilket førte en masseudvandring af religiøse mindretal med sig. Alene fra Mosul er 485.000 mennesker flygtet.
Og man kan læse andre skræmmende resultater i rapporten.
Mellem november 2013 og oktober 2014 er 4344 blevet dræbt på baggrund af deres kristne tro, men tallet forventes at være større.
I samme periode er 1062 kirker blevet udsat for angreb. Alene i Nordkorea sidder 50.000 til 70.000 fængslet, fordi de er kristne. Og for minoriteter i Mellemøsten er situationen blevet særlig kritisk på grund af uroligheder og Islamisk Stats fremgang.
Andreas Rude, kommentator af katolske forhold, vurderer, at en af grundene til, at kristne minoriteter er særligt udsatte, er, at kristendommen er en global religion, og derfor også er til stede i lande med for eksempel muslimsk befolkningsflertal.
”Hvis majoritetskulturen er ikke-kristen, så kan de kristnes tilstedeværelse ses som et angreb på deres kultur og identitet,” forklarer han og peger også på krige og krisetilstande som en faktor i udviklingen.
”De kristne i lande som Syrien er kommet i klemme, fordi det er et land i opløsning. Hvis du er minoritet, har din overlevelse bestået i, at du kom godt ud af det med de dominerende befolkningsgrupper. Og det er nemmere inden for rammerne af et stabilt samfund,” siger Andreas Rude.
Ifølge Andreas Rude eksisterer der i Vesten en berøringsangst over for at tale de kristnes sag af frygt for blive beskyldt for diskrimination.
Det er derfor vigtigt, at forfølgelsen af kristne minoriteter italesættes.
”Lige så snart man har nævnt troldens navn, har man brudt noget af dens magt og derved gjort det mere legitimt at tale om forfølgelser af kristne, fordi de er kristne,” siger Andreas Rude.