Påsken skal sælges på de sociale medier

Med billeder af påskeliljer og fortællinger om tilgivelse skal danskerne lære om påsken. Ekspert roser det kirkelige fokus på kernebegreberne

Påskeliljer og tilgivelse. Folkekirken har i år udvalgt de sociale medier som primær platform til at sætte fokus på påsken og dens budskab. For den offentlige omtale af påsken er ”ringe”, som det hedder på folkekirken.dk.

Men her en uge inden skærtorsdag er folkekirkens påskemarkering Påske 2016 endnu ikke blevet en succes på de sociale medier, vurderer Astrid Haug, der er ekspert i sociale medier og digital strategi.

”Nu kan man sige, at kirken har brugt 2000 år på at få budskabet om påsken ud, så det er heller ikke bare klaret med et hashtag (fælles emneord på sociale medier, red.) over weekenden. Lige nu har det ikke spredt sig super viralt, og i stedet virker det, som om det mest er kirkens egne folk, der har spredt budskabet,” siger Astrid Haug.

Blandt redskaberne for at udbrede kendskabet til påsken er blandt andet brug af hashtags som #tilgiv og #glædeligpåske, der blandt andet kan spredes via Facebook og Instagram. Derudover har folkekirken.dk interviewet kendte om påskens kernebegreber og opfordret folk og kirker til at give påskeliljer til hinanden – og forevige dem på de sociale medier.

Ifølge Astrid Haug er det et plus for kirkens digitale strategi, at der ikke puttes med de kirkelige værdier.

”Jeg kan godt lide, at man tager kerneværdierne i påskens budskab og sætter fokus på dem i stedet for, at kirken lader, som om den er alt muligt andet end en kirke. Derudover er det en god idé at koble det nære med det abstrakte, som når man opfordrer til at lægge billeder op af påskeliljer. For tilgivelse og påske er abstrakte begreber,” siger Astrid Haug.

Ifølge Ellen Aagaard Petersen, redaktør på folkekirken.dk, er det alt for tidligt at vurdere, om årets digitale påskesatsning har været et hit. Op til påsken i næste uge vil der løbende dukke nye initiativer op, som skal udbrede påskens budskab, fortæller Ellen Aagaard Petersen, der også er med i arbejdsgruppen bag påskeindsatsen.

”Succeskriteriet er, at vi kommer ud til folk, og at vi kan se, at vi har skabt anledning til samtaler og givet et nyt sprog til påskens store temaer. Når vi bruger de sociale medier som vigtigste platform, skyldes det, at alle får ordet på lige fod her,” siger Ellen Aagaard Petersen.