Påsken skal sælges på de sociale medier

Med billeder af påskeliljer og fortællinger om tilgivelse skal danskerne lære om påsken. Ekspert roser det kirkelige fokus på kernebegreberne

Påskeliljer og tilgivelse. Folkekirken har i år udvalgt de sociale medier som primær platform til at sætte fokus på påsken og dens budskab. For den offentlige omtale af påsken er ”ringe”, som det hedder på folkekirken.dk.

Men her en uge inden skærtorsdag er folkekirkens påskemarkering Påske 2016 endnu ikke blevet en succes på de sociale medier, vurderer Astrid Haug, der er ekspert i sociale medier og digital strategi.

”Nu kan man sige, at kirken har brugt 2000 år på at få budskabet om påsken ud, så det er heller ikke bare klaret med et hashtag (fælles emneord på sociale medier, red.) over weekenden. Lige nu har det ikke spredt sig super viralt, og i stedet virker det, som om det mest er kirkens egne folk, der har spredt budskabet,” siger Astrid Haug.

Blandt redskaberne for at udbrede kendskabet til påsken er blandt andet brug af hashtags som #tilgiv og #glædeligpåske, der blandt andet kan spredes via Facebook og Instagram. Derudover har folkekirken.dk interviewet kendte om påskens kernebegreber og opfordret folk og kirker til at give påskeliljer til hinanden – og forevige dem på de sociale medier.

Ifølge Astrid Haug er det et plus for kirkens digitale strategi, at der ikke puttes med de kirkelige værdier.

”Jeg kan godt lide, at man tager kerneværdierne i påskens budskab og sætter fokus på dem i stedet for, at kirken lader, som om den er alt

Læs artiklen til ende
Læs Kristeligt Dagblad ubegrænset i 4 uger. Tegn et uforpligtende prøveabonnement.
Er du abonnent? Log ind her.

Kirke og tro

Få de vigtigste artikler om kirke og tro fra Kristeligt Dagblad. Nyhedsbrevet udsendes hver fredag.

Kommentarer

Du have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.