Religiøs chikane er ikke et generelt problem

Asylcenter Vesthimmerland afviste tidligere på året at have kendskab til religiøs chikane. Men to måneder tidligere havde centret selv indberettet en chikanesag. Der har sikkert været andre småepisoder, lyder det fra centret

Tendensen er ikke, at kristne asylansøgere, eller kristne konvertitter, er en bestemt udsat gruppe, siger kommunikationskonsulent  Lars Vestergaard. Arkivfoto.
Tendensen er ikke, at kristne asylansøgere, eller kristne konvertitter, er en bestemt udsat gruppe, siger kommunikationskonsulent Lars Vestergaard. Arkivfoto. Foto: Haglund Martin Kurt/Polfoto.

”Det er foruroligende, at folk har oplevet religiøs chikane på vores asylcentre. Men vi er ikke bekendt med det. Dem, der oplever det, skal komme til os, før vi tager os af det – og det gør de ikke.”

Sådan lød det fra kommunikationskonsulent i Asylcenter Vesthimmerland Lars Vestergaard i juli i år, efter en rundspørge viste, at kristne i stort omfang oplevede religiøs chikane, heriblandt på to af organisationens asylcentre. Nu viser dokumenter fra Udlændingestyrelsen, som Kristeligt Dagblad har fået aktindsigt i, at flere asylansøgere har oplevet chikane på et af operatørens asylcentre, og at Lars Vestergaard indberettede en chikanesag i april 2016, to måneder før avisen interviewede ham.

I sin indberetning til Udlændingestyrelsen skrev han, at en 24-årig asylansøger fra Iran i længere tid har ageret religiøs politibetjent på Asylcenter Morsø, og at han ødelagde en anden beboers halskæde, fordi den symboliserede kristendom.

Lars Vestergaard, da vi talte sammen senest, var I ikke bekendt med religiøs chikane. Er du stadig enig i det?

”Ja, jeg sagde, at det var foruroligende, hvis de havde oplevet det, og ikke, at de faktisk havde oplevet det. Vores beboere skal komme til os, hvis de har problemer i dagligdagen.”

Og det sagde du, at beboerne ikke gør?

”Nej, vi har ikke hørt om det.”

Du sendte en e-mail til Udlændingestyrelsen, to måneder før vi interviewede dig. Der står, at en ”religiøs politibetjent” chikanerer flere asylansøgere. Jeg kan ikke få det til at hænge sammen med, at Asylcenter Vesthimmerland ikke var bekendt med religiøs chikane?

”Jeg har ment, at der kan være religiøs chikane, men det er ikke et generelt problem. Der har været den episode, du omtaler, og der har sikkert været andre småepisoder.”

Men til Kristeligt Dagblad sagde du, at I ikke er bekendt med religiøs chikane på jeres asylcentre, og at ”de, der oplever det, skal komme til os, før vi tager os af det – og det gør de ikke”?

”Prøv at høre her. Hvis de oplever det og kommer til os, tager vi os af det. Det, du fremhæver, er et godt eksempel på, at vi netop tager os af det, hvis de kommer til os.”

Hvis jeg leder videre, har I så indsendt andre chikanesager?

”Ja, det vil jeg tro. Men de fleste handler om småskærmydsler som slagsmål eller en konflikt mellem to muslimske trosretninger. Tendensen er ikke, at kristne asylansøgere, eller kristne konvertitter, er en bestemt udsat gruppe. Jeg har ikke prøvet at holde noget hemmeligt, for det, jeg udtalte mig om, var, om der var et generelt problem på vores asylcentre.”