Religiøs musik er populær i Europa

Salget af religiøs musik i Europa er steget kraftigt de seneste år. Ikke på grund af musikkens religiøse budskab, men fordi dens toner appellerer til tidens åndelige trend

AF JOHANNE DUUS HORNEMANN

Gregoriansk kirkekor, kristen pop og Bach. Europæernes interesse for religiøs musik er så stor, at pladeselskaberne ofte har svært ved at følge med efterspørgslen. Årsagen ligger i tidens ånd, mener Anna Bremner, administrerende direktør i Olga Musik Naxos Danmark, der er den danske afdeling af det førende internationale pladeselskab for klassisk musik, Naxos.

– Åndelighed er ikke længere et tabu, men en mode. Vi går højt op i pleje af krop, sjæl og sind, og meditation og fordybelse er blevet populært. Derfor er efterspørgslen efter musik, der appellerer til den side af livet, steget markant de seneste år. Den bruges til afslapning og fordybelse, siger hun.

Selvom Anna Bremner ikke kan sætte præcise tal på, hvor meget salget af den religiøst inspirerede musik er steget, så er det nok til, at hun kalder stigningen markant.

– Vi har særligt gennem de seneste to år oplevet en stor interesse for musik med spirituelt indhold og en tilsvarende markant stigning i salget. Det er ikke kun Bach, der sælger, både gregoriansk kirkemusik, taizé-indspilninger og andet meditativt kirkemusik er meget populært, siger hun.

Sidste efterår udgav Naxos cd'en "Bach for meditation" i en række lande. Den blev en kæmpe succes, og eksemplarerne var på kort tid revet væk. Efterspørgslen var så stor, at den blev genoptrykt i flere oplag og var udsolgt, før den nåede butikkerne.

I Storbritannien har knap 30.000 købt cd'en, og i Sverige opnåede den en guldplade, som for klassisk musik udløses ved 10.000 solgte eksemplarer. Det er yderst sjældent, at der er så meget salg i en klassisk udgivelse, siger Anna Bremner.

– I Danmark var "Bach for meditation" månedens cd i november sidste år, og den solgte dobbelt så meget, som månedens cd normalt sælger. Man kunne tro, succesen skyldtes, at cd'en udkom tæt ved juletid, men i marts i år udgav vi "Mozart for meditation", og den blev også et kæmpe hit. Der er altid salg i de to herrer, men slet ikke på den måde, vi så det med meditations-cd'erne. De blev også købt af et publikum, der normalt ikke køber eller lytter til klassisk musik, siger hun.

Men det er ikke kun klassisk musik med kristent indhold, der fanger europæernes interesse. Også religiøs popmusik er i fremgang.

Et af de mest populære kristne popbands i Europa er den britiske gruppe Delirious?, der gennem de seneste to til tre år har opnået stor succes i flere europæiske lande. Gruppen sælger ikke kun mange cd'er, den har også været på adskillige hitlister for mest spillede singler i både England og Tyskland og har vundet priser for bedste album indtil flere gange. Delirious? har sågar været nomineret til en engelsk grammy, som anses for at være en af de største musikpriser inden for pop/rock-genren i verden, og gruppens udgivelser anmeldes også ofte i USA.

David Blake, der er salgsdirektør for den britiske afdeling af Naxos, bekræfter også tendensen, men han tror ikke, succesen skyldes det religiøse indhold i musikken. Der er snarere tale om, at musikken er populær, fordi den egner sig til refleksion, siger han.

– Majoriteten af dem, der køber den religiøse musik, bekender sig ikke til den kristne tro eller til andre religioner. Det er enten mennesker, der har interesse i det åndelige i mere bred forstand eller mennesker, der har behov for musik til afslapning. Når det kommer til den mere larmende popmusik, handler det om, at musikken og melodierne er gode og holdbare. Vi adskiller ikke tekst fra musik, det er helheden, vi går efter, siger han.

duus@kristeligt-dagblad.dk