Rummeligheden eroderer folkekirken som kirke

Det interreligiøse møde i Vesten har ifølge Peder Nørgaard-Højen stærke muligheder for at udvikle sig ...

Det interreligiøse møde i Vesten har ifølge Peder Nørgaard-Højen stærke muligheder for at udvikle sig mere voldsomt, end de fleste af os vil synes om. - Foto: Peter Kristensen

Gennemtænkningen af kristendommens forhold til andre religioner er måske vor generations væsentligste teologiske udfordring, er meldingen fra lektor emeritus Peder Nørgaard-Højen, der også ser en trussel i den rummelighed, der ellers er folkekirkens styrke

Hvad er det bedste ved kristendommen?

Kristendommen formidler troen på en tilgivende og nådig Gud, der sætter mig fri til at tjene næsten i stedet for at bruge mine gudgivne ressourcer til at spekulere over alle de gange, jeg er kommet til kort.

I troen på Gud befries mennesket fra at koncentrere sig om en mislykket fortid, der er præget af nederlag og forkerte beslutninger, altså det, der i den kristne tradition ofte betegnes som synd. I stedet kan mennesket vende sig til det, mennesket er kaldet til at gøre. I kristendommen frisættes kræfterne til at tage sig af sin næste.

Hvad er det værste ved kristendommen?

Det mest foruroligende og udfordrende ved kristendommen er forestillingen om, at alle mennesker skal frelses og i sidste instans kun kan frelses ved Jesus Kristus, og at kirken derfor er forpligtet til at gå ud i alverden og gøre alle folkeslag til hans disciple. Det er naturligvis ikke vanskeligt at acceptere den frelsesuniversalisme, der ligger i det. Men når det kædes sammen med det kristne absoluthedskrav, og kristendommen bliver eksklusivt frelsesformidlende, bliver det

Læs artiklen til ende
Læs Kristeligt Dagblad ubegrænset i 4 uger. Tegn et uforpligtende prøveabonnement.
Er du abonnent? Log ind her.

Kirke og tro

Få de vigtigste artikler om kirke og tro fra Kristeligt Dagblad. Nyhedsbrevet udsendes hver fredag.

Kommentarer

Du have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.