Turister skal hjælpe truede dyr

TRUEDE ARTER: Ny kampagne skal hjælpe turister til at tænke sig bedre om, før de køber sjældne souvenirs med hjem

Omkring 1000 dyre- og plantearter er så truet af udryddelse, at det er totalt forbudt at handle med dem. Det gælder f.eks. havskildpadder, tigre, kæmpekonkylier og koraller. Selv et enkelt lille hårspænde eller en tand fra et af disse dyr vil blive konfiskeret i tolden på vej ind i Danmark, hvis tolderne finder det, og den formastelige risikerer en anseelig bøde.

På verdensplan er handlen med truede dyr og planter så lukrativ en forretning, at den kun overgåes af handlen med narkotika og ulovlige våben. Hvert år sælges millioner af dyr og planter - både levende og døde og i form af forskellige souvenirs.

- Der er sjældent tale om ond vilje fra turisternes side. Som regel ved de ikke, at der er tale om ulovlige souvenirs. Derfor prøver vi først og fremmest ud på at skabe mere opmærksomhed om problemet, siger Ida Thuesen, kommunikationschef i WWF Danmark.

Miljøorganisationen har siden midten af november sidste år kørt en oplysningskampagne målrettet mod rejsende til Thailand i samarbejde med tre rejsebureauer, Skov- og Naturstyrelsen samt Danida. Thailand er et populært rejsemål og følgelig et centralt knudepunkt for handlen med de souvenirs, der fremstilles af de sjældne dyr og planter. Skov- og Naturstyrelsen skønner således, at 20 procent af sagerne om ulovlig import vedrører Thailand.

- Thailand er klart topscorer, men de andre asiatiske lande er også ved at komme godt med, siger biolog Niels Nielsen.

Han kan endnu ikke vurdere effekten af kampagnen, men må nøjes med at konstatere, at det da ikke er »væltet ind med sager« den seneste tid.

Star Tours er sammen med Alletiders Rejser og My Travel et af de rejsebureuaer, der har påtaget sig at informere deres kunder om faren ved at købe eksotiske souvenirs af dyre- eller plantemateriale. Selskabet viser en video om udryddelsen af de sjældne arter undervejs i flyet til Thailand, og når gæsterne kommer frem, får de udleveret en folder om problemet sammen med det øvrige velkomstmateriale.

Information

Kommunikationschef Lars Jørgensen har endnu ingen tilbagemeldinger på den konkrete kampagne fra de lokale guider, men han ved fra tidligere samarbejder med WWF, at selskabets kunder ikke har noget mod at blive informeret.

- Det er vores fornemmelse, at gæsterne generelt er glade for, at vi går ind i forskellige former for natur- og miljøbeskyttelse. Det er jo en væsentlig årsag til, at vi bliver ved med at gøre det, siger Lars Jørgensen.

Det er den internationale CITES-konvention, der regulerer, hvilke dyr og planter, det er i orden at slå ihjeld, fælde eller grave op med henblik på salg. Konventionen er tiltrådt af en lang række lande verden over, herunder Danmark og Thailand. I Danmark er det Skov- og Naturstyrelsen, der holder øje med konventionen.

ulla-poulsen@kristeligt-dagblad.dk