En historie fuld af mord, druk, incest og kvindehandel

Er du godt klar over, at Bibelen er fuld af mord og løgn, spurgte 13-årige Michelle. Til hende og andre nysgerrige har Bibelselskabet nu udgivet en Bibel med indbygget gps til bøgernes bog, skriver dagens kronikører, som står bag udgivelsen

En historie fuld af mord, druk, incest og kvindehandel

”Jeg får vist aldrig lært alle de tusind bogstaver,” siger Ivan Olsen i Ole Lund Kirkegaards ”Gummi-Tarzan”.

”Nåhh,” sagde læreren. ”Så mange er der nu slet ikke.”

”Jeg synes, der er ganske forfærdelig mange,” sagde Ivan og kikkede på bogstaverne, der myldrede rundt på papiret som myrerne i en myretue. ”Alt, alt for mange, synes jeg.”

Der er helt sikkert en stor skare, også blandt trænede kirkegængere, der deler Gummi-Tarzans erfaring, når det gælder Bibelen. Den autoriserede udgave er på mere end 1500 tætskrevne sider. Da den første danske bibel, Christian III.s bibel, skulle trykkes i 1550, tog det to trykkere to års arbejde blot at sætte de mange blybogstaver til trykkesatsen. Bibelens volumen er på over det dobbelte af Karl Ove Knausgårds mammutromaner.

Men ivrig deltagelse i de Bibel-maratonlæsninger, der har været holdt, viser, at folk i og uden for den faste menighed har stor lyst til at få mere end bare sporadisk kendskab til Bibelen. ”Jeppesens Bibelskole” på Radio24syv med en tur gennem hele Bibelen bliver sendt i primetime hver uge tirsdag til fredag. Hvilken bog vil du gerne have læst, er et af de faste kulturklummespørgsmål til kendisser – og Bibelen er blandt topscorerne.

Folk vil faktisk gerne læse Bibelens beskrivelse af både urdybet og morgenrøden og kan mellem dem tilmed finde overvejelse over, hvordan agurker smager. De ved godt, at de i Bibelen kan finde inspiration til at skrive et brev til den elskede, der har billeder og formuleringer og forbilleder, der er vildere og stærkere end dem, de selv kan finde på; de bedste kærlighedsdigte i vores del af verden har jo netop ofte selv har været inde for at låne inspiration fra Bibelens blade.

Nå, ja – og så frem for alt vil folk gerne ind og tage livtag med de store spørgsmål: Hvad meningen er med det hele, og hvor vi er på vej hen, og hvad der i grunden er mellem himmel og jord. De vil gerne høre og forstå det med synd og tilgivelse. De vil gerne have den store fortælling om tro, håb og kærlighed. Ved starten af konfirmandåret fik konfirmanderne udleveret deres bibel. Næste gang i konfirmandstuen kom Michelle og fortalte, at hun var gået i gang med at læse hele Bibelen. Hendes far havde lovet, at hvis hun gennemførte det, ville hun få en hest til sin konfirmation. Motivationen for bibellæsning var således helt i top.

Den følgende undervisningsgang kom hun tilbage og sagde med teenage-udfordrende stemme til præsten: Er du godt klar over, at Bibelen er fuld af mord og løgn, druk og incest og kvindehandel? Hun var på det tidspunkt nået gennem tolv kapitler i Første Mosebog om Adam og Eva og slangen og Kain, der slog Abel ihjel, og Abraham, der drak sig i hegnet og blottede sig for børnene og solgte Sara til Farao. Den 13-årige konfirmand havde opdaget, at Bibelen på alle måder handlede om dette liv og var helt direkte. Det var tydeligt overraskende for hende og lidt vildt. Hun måtte helt bestemt videre i teksten, for hvordan ender det her? Men allerede ugen efter var hun gået uhjælpeligt i stå med læsningen. Bibelblokken var for uoverskuelig og hård at hugge i.

Til Michelle og andre nysgerrige har Bibelselskabet nu udgivet en bibel med indbygget gps. Teksten er den autoriserede bibeloversættelse fra 1992. Den er her blevet forsynet med en hel række navigationsværktøjer. De skal hjælpe konfirmander og andre læsere med at orientere sig og finde farbare veje. For Bibelen kan læses på mange måder. Dens fortællinger og personer er betydningsfulde for alle at spejle livet i.

Den er den kristne tros skriftgrundlag og vidnesbyrd. Den er på én gang både indhold og metode, når det gælder om at bringe det enkle og elementære i kristendommen i spil med menneskers aktuelle virkelighed. Bibelen kan læses til tro, til opmuntring, til trøst, til etisk vejledning, til oplysning, opbyggelse og håb – og til fornøjelse. Der kan lyttes til den, tales med den, tænkes med den, holdes gudstjeneste med den. Den kan synges, spilles, males, filmes, mediteres, memoreres.

Det forudsætter alt sammen, at tekstblokken er til for folk at hugge i. Her er det, at den ny bibeludgave kommer til hjælp. Udhævede citater – centrale, overraskende, sjove, skæve – fanger øjet og sætter det på spor af teksten. Hvor er de gode, stærke ord, der kan hjælpe mig med at formulere og tilmed komme mig i møde, når jeg er overvældet glad, usikker, bange, ked af det, ensom? Udgavens mål er et forsøg på at finde så mange mødesteder som muligt mellem læseren og denne altomfattende bog.

Vi kan vel bare gå på nettet? Ja, og det skal vi selvfølgelig også. Et opslag i bibelenonline.dk er aldrig længere end et klik væk. Hvor står det med ”tro, håb og kærlighed”? Hvor finder jeg lige historien med Moses eller Juleevangeliet om barnet i Betlehem? Hvor mange gange forekommer ordet ”nåde”? Nettet er en fremragende quickguide til nedslag i den store bibeltekst.

Men Bibelen er ikke en opslagsbog som retskrivningsordbogen eller en kogebog. Bibelen er bogen, der spænder det hele sammen fra skabelsens morgen og til verdens ende og det ny Jerusalem. Hvis ikke man bogstaveligt sidder med Bøgernes Bog, mister man fornemmelsen af, at vi her har at gøre med en altomfattende og uudtømmelig historie om Gud og verden og det menneskeliv, vi har gang i med os selv og alle andre. Når man sidder med den ”analoge” bog, så fornemmer man, at den er et broget kor af forskellige menneskestemmer – Mosebøgerne, Samuelsbøgerne, Esajas’ bog, Matthæusevangeliet, Johannesevangeliet, Paulus’ breve, Johannes’ Åbenbaring. Den tegner mange forskellige veje at bevæge sig ad, for sådan er det, hvor himlen møder jorden. Det sidste er så netop bogens påstand, at hele den brogede virkelighed, som Bibelen afspejler, gennemskinnes af et klart himmelsk lys.

Derfor er bogen vigtig i kirken og konfirmandstuen, hvor konfirmanderne kommer for at prøve at indkredse det med Gud og os. Her følger i øvrigt senere en undervisningsvejledning til præster og konfirmandundervisere omkring den nye bibeludgaves mange muligheder.

Men den er også vigtig for alle andre, der er nysgerrige på livet og meningen med det. Det er en kulturbog. Den rummer den centrale ”kode” til at forstå rigtig meget kunst, litteratur og musik, klassisk såvel som moderne. Simon Grotrian, Lars von Trier, Leonard Cohen, Peter Brandes, Arvo Pärt og Nephew og talrige andre henter en væsentlig del af deres inspiration i den bibelske sammenhæng, sådan som talrige før dem har gjort, H.C. Andersen, Vincent van Gogh, Bach og en uendelig lang videre liste. Bibelen har været afgørende i udformningen af hele den selvforståelse, der er vokset op med kristendommen. Det gælder Europa, Nord- og Sydamerika, Rusland. Martin Luther King og Nelson Mandela og de afgørende spor, de har sat, har en nøje sammenhæng med Bibelen.

I det hele taget er religion jo ikke forsvundet fra det offentlige rum, men er mindst lige så meget som tidligere en klar aktør på den verdenspolitiske scene. Bibelen er vigtig at have et førstehåndskendskab til. Den nye bibeludgave giver netop en mangesidig mulighed for at hugge sig ind på den store bibelblok. Det gælder både konfirmander og alle andre nysgerrige. ”Bibelen” står der med kraftigt lysende orange på omslaget. Når man lukker bogen op, er kommentarer og alle gps-guidelines til gengæld lavet i en ultratynd orange streg i tekstblokken. Det er veje ind til teksten, gps og nøgler. De vil åbne uden at komme til at skygge. Alt sammen har det til hensigt at bringe læserne i samtale med Bibelen selv.

Louise Højlund og Lars Nymark Heilesen er hhv. sognepræst ved Aarhus Domkirke og lektor i religionspædagogik