Flere vil skrive skønlitteratur

Forfatterskolen i København modtager flere ansøgninger end nogensinde. Og landets store forlag beretter om øget kvalitet i de mange modtagne manuskripter

”Det at blive forfatter er bestemt ikke creative writings primære formål.”
”Det at blive forfatter er bestemt ikke creative writings primære formål.”.

En forfatterspire har i dag mange muligheder for at finde gødning til sine skud. Overalt skyder tilbud op om at få hjælp til udvikling af egne hjemmeskriblede idéer. Creative writing, også kaldet kreativ skrivning eller skrivekunst, er et af de tiltag, som skrivelystne kan benytte sig af, hvis de ønsker at blive bedre skribenter. Og måske endda forfattere.

På Forfatterskolen i København mærkes den stigende interesse for at skrive skønlitteratur tydeligt, og ifølge forfatterskolens rektor, Pablo Llambias, har ”antallet af ansøgninger de seneste år været stødt stigende”.

Denne blomstrende interesse for at skrive har i forlagsbranchen givet udslag i en forbedret kvalitet i de indsendte skønlitterære manuskripter.

”Vi synes at kunne fornemme en stigende kvalitet i de skønlitterære manuskripter, vi modtager,” siger Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis.

Sune de Souza Schmidt-Madsen, redaktionschef på Lindhardt og Ringhof, medgiver, at der i de modtagne manuskripter kan mærkes et kvalitativt tiltag:

”De indsendte manuskripter har simpelthen været bedre, end vi tidligere har været vant til.”

Dette kan, som Johannes Riis bemærker, ”have noget at gøre med det øgede udbud af skrivekurser. Folk er i hvert fald blevet mere bevidste om, hvordan man skriver skønlitteratur”.

Syddansk Universitet (SDU) har, som den eneste akademiske læreanstalt i landet, valgt at tilbyde sine elever undervisning i skønlitterær skrivning.

Trisse Gejl, forfatter og underviser i faget skrivekunst på SDU, fortæller, at interessen for at lære at skrive for-tællinger og ikke kun faglige tekster er eksploderet:

”Alle vil gerne skrive. Det strømmer ind med studerende hos os lige nu. Alle vil gerne på kurset i skrivekunst for at lære at skrive skønlitterært.”

Dan Ringgaard, forsker i creative writing ved Aarhus Universitet, ser tendensen som et ønske om at komme med ind i maskinrummet og opdage, hvad det vil sige at producere fortællinger:

”Vi får en praktisk dimen-sion gennem creative writing, som vi har med os, næste gang vi læser. Det kan gøre os til bedre læsere og supplere det, vi i forvejen kan som læsere.”

Et fænomen som creative writing puster i en vis forstand til ilden i debatten om, hvorvidt den stigende interesse for at skrive bunder i et alment ønske om at udtrykke sig, eller om der måske nærmere er tale om en egoistisk tendens.

I en moderne kontekst, præget af et iøjnefaldende behov for selveksponering, kunne man tro, at skrivekurser har stor tiltrækningskraft grundet det moderne menneskes hang til selvrealisering.

”Man kan selvfølgelig ikke undgå, at professioner forbundet med boheme-livet, skrivekunst såvel som billed- og scenekunst, altid vil have tendens til at tiltrække personer med drømmen om at blive kendt,” siger Trisse Gejl.

I stedet for at blive forfatter for at skrive, skriver de for at blive forfattere. Men som Dan Ringgaard også understreger:

”Det at blive forfatter er bestemt ikke creative writings primære formål.”

Trisse Gejl mener, at vi i stedet ”kan bruge skrivekunsten til at finde vores egen stemme og dermed blive klogere og mere selvstændige mennesker. Man har tendens til blot at opfatte kunsten som en slags samfundets flødeskum, men den bør i stedet nærmere betegnes som en grundressource”. Hun trækker en linje til arbejds- markedet og kulturhistorien:

”Samtlige virksomheder skriger på innovation, og hvilken direktør har tid til at beskæftige sig med det på fuld tid? Hvis tanken ikke får lov at flyve frit, så var penicillinen jo aldrig blevet opfundet.”