En slagkraftig havfrue

En drillenisse ødelagde ikke en visuelt flot og familievenlig oplevelse af ”Den lille havfrue” som musical på Operaen

Kristine Yde er den rødhårede og viljestærke havfrue Ariel i musicalen over Disney-klassikeren ”Den lille havfrue”.
Kristine Yde er den rødhårede og viljestærke havfrue Ariel i musicalen over Disney-klassikeren ”Den lille havfrue”. . Foto: Søren Malmose.

I sommeren 2013 glædede Fredericia Teater det danske publikum med en flot og humørfyldt opførelse af Disneys ”Aladdin” på Operaen. I år har det dynamiske ensemble så valgt at tage Disney-versionen af ”Den lille havfrue” under kærlig behandling.

Det er som bekendt en farverig historie med alt godt fra havet, ikke blot i form af havfruen Ariel og hendes seks søstre samt deres far, kong Triton, men også en fæl havheks, krabber, elektriske ål og sære fisk.

Ved premieren i torsdags var der beklageligvis også en drillenisse på spil. En halv time inden tæppet gik, blev det over højtaleranlægget forkyndt, at der var opstået en nødsituation, og at man omgående skulle forlade bygningen.

Alarmen var heldigvis falsk, og inden tæppet gik, trådte en ansvarshavende ind på scenen for at berolige publikum og desuden meddele, at det ikke var det eneste uheld: Sangeren Christian Lund, der skulle spille prins Erik, var en time inden premieren blevet stukket i læben af en bi, men var af en hastetilkaldt læge blevet meldt klar. Men i sit første store solonummer blev han afbrudt af drillenissen: ”Ding-dong, der er opstået en nødsituation ...”. Det gentog sig under nogen forvirring et par gange inden pausen, men ikke efter. Man havde åbenbart fået opsporet og tilintetgjort drillenissen. Og hans utilsigtede rolle ved premieren skar kun mindre ridser i glæden over en flot visuel oplevelse med mange fornemme enkeltpræstationer og et tempofyldt og veloplagt ensemblespil.

Kristine Yde var den rødhårede og viljestærke havfrue, der i begyndelsen af forestillingen poserede på sin sten, så man kunne føle sig hensat til Langelinie. Hun sang og agerede med nerve og virkede både rørt og lettet, da hun efter et par bevægende timer modtog et begejstret publikums højlydte hyldest.

Christian Lund virkede både scenisk og vokalt upåvirket af sit uheld. Hans sødmefyldte udstråling virkede så beroligende, at man følte sig overbevist om, at kærligheden ville sejre til sidst trods al modgang og den fæle havheks. Hun bliver buldrende fremstillet af Sara Gadborg, familiens sorte blæksprutte, assisteret af sine håndlangere, to elektriske ål med de lidet indtagende navne Bundslam og Skidtslam.

Som kong Triton, havfruens far, havde Peter Jorde en stærk scenisk udstråling i bar overkrop: på én gang majestætisk og sporty. Anders Bircow var helt rigtigt castet til rollen som Grimsby, prinsens snusfornuftige og konservativ-på-den-pæne-måde værge. I rollerne som Tumle og Sebastian bidrog Tim Schou og Max-Emil Nielsen også til, at det blev en familievenlig forestilling, som man roligt kan anbefale: Børnenes gisp og latter undervejs talte for sig selv.

Havfruen gæstespiller på Operaen på Holmen med hyppige forestillinger frem til den 17. august, hvorefter den flytter ”hjem” til Fredericia. Her kan man opleve den i perioden mellem den 28. august og den 1. oktober.