Dvorák som englesang

Nu har Decca med en boks med blot seks cd’er gjort det endnu fornemmere i dette skønne repertoire med Dvoráks samlede symfonier

Dvorák: Complete Symphonies and Concertos.
Dvorák: Complete Symphonies and Concertos. Foto: allmusic.com.

Ligesom Carl Nielsens symfonier er hjerteblod for de førende danske orkestre, er Antonin Dvoráks musik det naturligvis for de bedste tjekkiske symfoniorkestre, frem for alt Det Tjekkiske Filharmoniorkester. Dette fremragende ensemble kan føre sin eksistens helt tilbage til 1896, hvor ingen anden end Dvorák selv dirigerede dets første koncert. 

Den 9. maj 2012 anmeldte vi i denne rubrik nogle Supraphon-indspilninger, hvor man i en boks med otte cd’er kunne erhverve sig Dvoráks samlede symfonier plus en række ouverturer og symfoniske digte med Det Tjekkiske Filharmoniorkester, dirigeret af Václav Neumann. Optagelserne, der stammer fra begyndelsen af 1970'erne, fik mange pæne ord og hele fem stjerner med på vejen. Og et genhør bekræfter, at der vitterligt var tale om et fremragende sæt.

Men nu har Decca med en boks med blot seks cd’er gjort det endnu fornemmere i dette skønne repertoire. Med Det Tjekkiske Filharmoniorkester, dirigeret af Jiri Belohlávek, får man ikke alene de ni symfonier, men også de tre koncerter, Dvorák nåede at komponere: den unikke cellokoncert med Alisa Weilerstein, violinkoncerten med Frank Peter Zimmermann og klaverkoncerten med Garrick Ohlsson. Til gengæld rummer den nye boks ingen ouverturer eller symfoniske digte. Det kan i min optik gå lige op. Det er jo de ni symfonier, de to bokse skal måles på. Lad os se på forskelle og ligheder i den mest berømte af dem alle, 9'eren, også kaldet Fra den ny verden. 

Neumann brugte 41,20 minutter på at komme til vejs ende i denne vidunderlige symfoni, Belohlávek er godt halvanden minut langsommere, mest markant i ydersatserne. Ikke sådan at forstå, at hans tempi på noget tidspunkt bliver slæbende, snarere er der en søgende kvalitet over hans fortolkning, et totalt fravær af automatpilot. Her er virkelig en dirigent med en episk fornemmelse af det på én gang intime og storladne i denne musik, og orkestret følger ham lydhørt i tykt og tyndt. Men begge indspilninger er fremragende, og måske er det i sidste ende en smagssag, hvilken man vil foretrække. 

Lyden står ikke overraskende noget skarpere på den nyere Belohválek-udgave, der er indspillet i Rudolfinum i Prag, kendt for sin glimrende akustik, i perioden mellem november 2012 og december 2013. Og der er i alle symfonier lige fra de første takter en ganske særlig melodisk intensitet. Kort sagt: Det er mageløst, det er Dvorák, så englene synger.

Dvorák: Complete Symphonies and Concertos, 6 cd’er - Czech Philharmonic - Jiri Belohlávek - Olsson, Weilerstein and Zimmermann - Decca 478 6757