Skoleelever får kulturarven serveret digitalt

Skoler og museer på Fyn er gået sammen for at lære børn og unge kunst og historie på de unges digitale sprog. Kulturminister Marianne Jelved (R) har netop lanceret seks nyskabende projekter, heriblandt et lyslevende vikingeskib i 3D

Elever kan nu fordybe sig i den danske kulturarv uden for klasseværelset og med deres smartphone eller tablet i hånden.
Elever kan nu fordybe sig i den danske kulturarv uden for klasseværelset og med deres smartphone eller tablet i hånden.

For mange børn og unge kan det være dræbende kedsommeligt at sidde stille på en stol med en tyk bog og en langt tekst om for eksempel vikingetiden eller om Johannes Larsens unikke malerteknik.

Men i dette nye skoleår, der netop er begyndt, kan elever på flere fynske skoler fordybe sig i den danske kulturarv uden for klasseværelset og med deres smartphone eller tablet i hånden.

Kulturminister Marianne Jelved (R) lancerer i dag et nyskabende digitalt initiativ på flere fynske skoler, der er gået sammen med en række lokale museer og kulturinstitutioner for at engagere børn og unge i kunsten nu og senere som kulturforbrugere.

”Projektet er i tråd med min ambition om at få børn og unge til at opleve kunst og kultur. Kunst og dens æstetik er en sensitiv vej til viden, erkendelse og erfaring. Derfor er det vigtigt, at det bliver en fast del af de kommende generationers skolegang. Det er vigtigt for mig, at nogle tager initiativ til at prøve nye veje i formidlingen af kunst og kultur til børn,” siger Marianne Jelved til Kristeligt Dagblad.
Kulturministeriet har lavet en ny aftale med Kulturregion Fyn, hvor formidling af kunst og kultur til børn er et tema. Ministeren håber, at ideen bliver en succes, og at kommuner og kulturinstitutioner i resten af landet vil gå sammen og prioritere udvikling af digital undervisning i kulturarven.

Projektet til Fyn er otte millioner kroner værd, men er skabt for bare tre millioner, blandt andet ved at kulturinstitutionerne har lagt personaletimer frem for penge.

Når elever på Fyn for eksempel næste gang skal undervises i historie, vil de i stedet for at sidde med en tyk bog om Ladbyskibet kunne ”gå ind” i en 3D-model i stedet for blot at se på et billede af de få rester af skibet. Og næste gang de har undervisning i kunst, kan de selv sammensætte et maleri, lege med farver og horisontlinje med udgangspunkt i kendte kunstværker fra Johannes Larsen Museet, Faaborg Museum og Brandts.

Udvikler og producent på projektet, der hedder ICE for Interactive Culture Explorers, Asta Wellejus, påpeger, at Danmark er 10 år bagud på området.
”Kulturbranchen har allerede tabt flere generationer på gulvet. Det er afgørende, at der sættes ind over for de unge nu, og at man fanger de unge, der hvor de er. Det er dyrt og svært, men det kan lade sig gøre, hvis man samarbejder. ICE er visionen om at give de nye generationer kunst og kulturhistorie i en form, der passer til deres adfærd og måde at kommunikere med verden på. Samtidig løses skolernes og kulturinstitutionernes fælles udfordring at gøre de næste generationer interesserede i kulturarven,” siger hun.

Kim Emtekær Linnet er dansklærer på Ollerup Efterskole i Svendborg og har stået for undervisningsmaterialet i ICE. Han lægger vægt på, at eleverne denne gang er medskabere af indholdet.

”Da tablets som iPad kom for nogle år siden, var der stor begejstring på skolerne, men indholdet var det samme, man kendte. Denne gang er eleverne med til at skabe det univers, de skal undervises i. Det giver dem et ansvar for eksempelvis stoffet om Skagensmalere, som ikke altid er lige spændende for unge. De nye muligheder giver muligheder, som traditionelt materiale ikke kan, og gør det mere vedkommende og sjovere at have at gøre med noget, der er flere hundrede år gammelt,” siger Kim Emtekær Linnet.

Han har allerede afprøvet flere af de nye digitale undervisningsmetoder på elever og med stor succes. Han understreger dog, at de aldrig helt vil erstatte den boglige undervisning.