I lyset af evangeliet

Sognepræst Kaj Mogensen vil tænde lys

Kaj Mogensen vil tænde lys - han ejer evnen til at se det gode i det sværeste
Kaj Mogensen vil tænde lys - han ejer evnen til at se det gode i det sværeste.

Det er svært med prædikensamlinger. Hvis prædikenerne virker indforståede, har man en tilbøjelighed til at mene, at de er dårlige - men det kan være lige præcis den indforståethed, der har fået prædikenerne til at fungere et bestemt sted og i en bestemt sammenhæng.

Kaj Mogensen har været præst i tre små sogne i Thy i mere end 25 år. Hvidbjerg-Ørum-Lodbjerg har tilsammen under 400 folkekirkemedlemmer, så der er al mulig grund til at tro, at Kaj Mogensen har kendt sine tilhørere - og de har kendt ham. Når han siger ”vi”, så fornemmer man, at det ikke kun er et mere eller mindre abstrakt almenmenneskeligt eller pastoralt vi, men også i nogen grad et faktisk vi. Det er en kvalitet.

Kaj Mogensen er ikke en prædikant, der går meget ind i teksten, analyserer og masserer, han tager afsæt og revser ind imellem teksten. Som når han om lignelsen om brudepigerne med og uden olie i lamperne siger ”Måske fylder de tåbelige brudepiger for meget i fortællingen. Måske advarer lignelsen lidt for meget mod mørket i stedet for at tænde lys”. Kaj Mogensen vil tænde lys, han ejer evnen til at se det gode i det sværeste; det får aldrig lov at blive helt uoverstigeligt eller for alvor modsætningsfuldt, selv hvor det er det, for eksempel med et barnebarn med Downs syndrom.

Det er altid godt. Vi skal elske det liv, Gud har givet os, men hade det liv, der ikke åbner sig mod Gud og andre mennesker, siger han et sted. Men også det er vel en del af vores liv? Opgøret med troens mørkemænd leder til en form for immuniseringsstrategi, der ikke overbeviser fuldstændigt; personligt har jeg vanskeligt ved helt konkret at forstå formuleringer som at ”al tilintetgørelse tilintetgøres, indtil døden dør, og livet lever”.

Det positive er, at Mogensen vil noget med tilhørerne. Lignelserne hives ind i en eksistentiel, nutidig sammenhæng. Mogensen er heller ikke bange for at bruge sine egne oplevelser. Til gengæld er der en bemærkelsesværdig mangel på eksempler fra historien.

Det historiske kan nok ”være interessant, men ikke meningsfuldt”, lyder det i et ekko af en narrativ teologis opgør med en historisk-kritisk eksegese. Det er jo rigtigt, men det behøver vel ikke betyde, at en prædikant ikke kan høste af den rige historiske tradition mellem Bibelen og vores tid?

Det litterære repertoire, der afspejler sig i Kaj Mogensens prædikener, består primært af danske klassikere med et par enkelte afstikkere til det svenske, H.C. Andersen og N.F.S. Grundtvig, Jeppe Aa-kjær, Kaj Munk og Ole Wivel, Benny Andersen og Astrid Lindgren med flere.

Her er ikke én reference til film, tv-serier eller populærkultur.

Vi er i et særligt rum her i kirken - også kulturelt set. For nogle måske så særligt, at de vil have svært ved at genkende sig selv. Det er ganske givet ikke meningen. Men det er her, prædikanten kan være mere i takt med menigheden end med læseren.