Fabio Luisi og jubelscenerne

Udnævnelsen af den italienske maestro til chefdirigent er et scoop for DR SymfoniOrkestret, hvis medlemmer er jublende glade

Tidligere har Fabio Luisi været chefdirigent for blandt andre Wiener Symfonikerne, for det navnkundige Dresdner Staatskapelle og byens fornemme Semper-opera. -
Tidligere har Fabio Luisi været chefdirigent for blandt andre Wiener Symfonikerne, for det navnkundige Dresdner Staatskapelle og byens fornemme Semper-opera. - . Foto: Sofie Amalie Klougart/Scanpix.

Ret beset er det ikke overraskende, at Fabio Luisi nu har skrevet under på en treårig kontrakt som chefdirigent for Danmarks førende orkester, DRSO. Den italienske maestro, der er født 1959 i Genova, har en glorværdig karriere bag sig og er en af de få skikkelser i det internationale musikliv, om hvem man med sandhed kan sige, at han må blive en værdig afløser for Rafael Frühbeck de Burgos, der inden sin død i juni i år havde haft format og dygtighed til at løfte orkestrets niveau mærkbart.

Og hvad mere er: Luisi har været musikernes ønskekandidat, hvad de ikke har forsømt at give udtryk for, både udadtil og i de uforpligtende samtaler, der kan udspille sig, når man som musikjournalist er på turné med dem.

I orkestret vækker nyheden selvsagt stor glæde, og DR SymfoniOrkestrets formand, René Mathiesen, siger på vegne af orkestermedlemmerne:

”Da vi fik nyheden, udspillede der sig jubelscener som i en fodboldkamp, hvor vi lige havde scoret! Med Luisi som chefdirigent har vi mulighed for at bevare den nuværende kunstneriske flyvehøjde - og endda nå endnu højere. Han er det helt rigtige valg for os - en passioneret kunstner, en naturlig autoritet på dirigentpodiet og et utrolig sympatisk menneske.”

Er ansættelsen af netop Luisi ikke den store sensation, er tidspunktet det til gengæld. Orkesterchef Kim Bohr har ved flere lejligheder, også over for Kristeligt Dagblad, understreget, at processen med at finde Frühbecks afløser nødvendigvis måtte blive langvarig, og at han som ansvarlig for orkestrets udvikling ikke tænkte i uger eller måneder, men snarere år. Desto større er glæden imidlertid over, at det allerede er lykkedes - og kan forkyndes, blot tre dage inden selvsamme Luisi står i spidsen for DRSO ved sæsonens første torsdagskoncert.

Tidligere har Fabio Luisi været chefdirigent for blandt andre Wiener Symfonikerne, for det navnkundige orkester Dresdner Staatskapelle og byens fornemme Semperopera. Efterfølgende slog Metropolitan-operaen kloen i ham. Han er i dag førstedirigent på ”The Met” i New York, ligesom han er chefdirigent for Zürich-operaen.

Luisi har modtaget en Grammy for sine Wagner-opførelser på Metropolitan, blandt andre ”Ringen”, der er udgivet på dvd og blevet stærkt rosende anmeldt her i avisen. Når det gælder musik for det store orkesterapparat, er det ofte senromantisk musik, Luisi dirigerer.

I København har man blandt andet kunnet opleve hans forrygende fortolkninger af Mahlers symfonier - af et format og en intensitet, så det ligefrem sitrede i orkestret, og anmelderne slyngede stjerner og hjerter efter ham som tak og anerkendelse for en enestående musikaften.

I det perspektiv er det et opløftende sammentræf, at Luisi på torsdag dirigerer Mahlers første symfoni med sit nye orkester. Selv udtaler han i anledning af udnævnelsen:

”Jeg betragter DR SymfoniOrkestret som et orkester med et utroligt kendskab til det symfoniske repertoire samt et fantastisk åbent sind. I vores tidligere samarbejde og i de samtaler, som jeg har haft med ledelsen, har jeg virkelig kunnet fornemme en stærk vilje til at få placeret orkestret blandt verdens absolut bedste: Det er min forhåbning, at jeg kan hjælpe orkestret med at opnå dette mål.”

Personligt jeg fast overbevist om, at Luisi kan indfri de store forventninger. Og det er et mindre skår i glæden, at hans treårige kontrakt på papiret først er gældende for perioden 2017-2020. For i kontrakten indgår desuden en aftale om, at hans tilknytning til orkestret bliver støt stigende frem mod 2017.

Han vil med andre ord kunne sætte sit præg på DRSO, inden han formelt tiltræder som dets chef - ja, såmænd allerede i denne uges prøveforløb. Og set i det lys må man sige, at Kim Bohr virkelig har tænkt på den lange bane. Ansættelsen af Luisi ligner det 21. århundredes største scoop i det danske klassiske musikliv.