Alfons Åberg og verdens indretning

Alfons for alle Gunilla Bergströms 25. bog om Alfons Åberg er en åben, mytisk fortælling, der giver plads til en kristen forståelse af, hvad gavmildhed vil sige

Den lille svenske dreng med det runde hovede og det tynde hår og striktrøjen - Alfons Åberg - er på en måde alle børn.
Den lille svenske dreng med det runde hovede og det tynde hår og striktrøjen - Alfons Åberg - er på en måde alle børn. . Foto: Billede fra bogen.

Alting gammalt är så nytt/ for en liten fattig glytt/ som kom i jåns til världen.

Jeg tror, Harriet Löwenhjelm tænkte på Alfons Åberg, da hun skrev så fint om, hvad det vil sige at være barn. Også selvom det var mange år, inden Alfons kom til. For den lille dreng med det runde hoved og det tynde hår og striktrøjen ham, der bor alene med sin piberygende far i en lejlighed og har en usynlig ven, der hedder Svipper denne lille dreng er på en måde alle børn. Eller barnet, simpelthen.

LÆS OGSÅ: Børnebøger er fyldt med eksistentielle spørgsmål

Måske er det en del af forklaringen på, hvorfor Gunilla Bergströms billedbøger om Alfons Åberg, siden den første udkom i 1972, er blevet oversat til 30 sprog og solgt i adskillige millioner eksemplarer: Fordi de allerfleste børn kan identificere sig med drengen, der ikke vil i seng og er bange for spøgelser og egentlig også for at slås, men kan lide at lege og ikke mindst forstår at undre sig. Og det gør børn jo netop, fordi alt gammelt er så nyt, når man lige er kommet til verden.

Alfons har altid undret sig i al stilfærdighed. Men i de seneste bøger lader Gunilla Bergström ham også fundere mere direkte over tilværelsen og verdens indretning. Og den nyudkomne Alfons med super-sækken, der er den 25. i rækken, har også et sådant filosofisk afsæt. For er det, der sker i drømme, egentlig sket? Det diskuterer far og Alfons Åberg, der i denne bog er lige ved syv år. Det er ikke sket i virkeligheden, mener far, hvortil Alfons svarer: Hvordan i virkeligheden?! Det er I HVERT FALD sket. Jeg var der jo! Jeg var med til lige præcis det hele.

Derefter følger så, som bogens egentlige handling, fortællingen om alt det, Alfons har været med til i drømmen en historie, der igen åbner for nye refleksioner over, hvad der er godt og retfærdigt mennesker imellem. For Alfons er konge og har netop sat sig godt til rette med en ordentlig kanelsnegl, da det går op for ham, at landet, han hersker over, er hærget af tørke og hungersnød. Et barn vil genkende historien som en ganske alderssvarende fantasi. En voksen vil umiddelbart tænke politisk. Men som fortælling betragtet er der tale om en myte, der som bekendt rummer både drøm og virkelighed.

Alfons er nemlig udstyret med et klassisk mytologisk remedie: super-sækken, hvorfra alt det, som indehaveren har brug for, kan fremdrages. Og indholdet har en lige så mytisk karakter; der er mad, der aldrig slipper op (ovenfor omtalte kanelbolle), vand, der kan få alting til at gro på ny, rigdomme, fest og farver, skønhed. Alting til overflod. Og alting i hænderne på Alfons, der næste morgen fastholder over for sin far, at jeg var konge i nat og havde en sæk, som aldrig blev tom. Det var sjovt! Og det vidste jeg ikke før.

Gunilla Bergström skjuler ikke sin pædagogiske og moralske dagsorden. Men meget er alligevel op til barnets egen fortolkning, og den åbne, mytiske fortælling giver også plads til en kristen forståelse af, hvad gavmildhed vil sige.

At en drøm kan være virkelig, bliver Alfons selv argumentet for, da den igennem alle bøgerne ellers diskret udeladte Fru Åberg pludselig dukker op i faderens erindring om en dejlig drøm, han har haft. Det er ganske subtilt. Og lige til at undre sig over.

kultur@k.dk

Gunilla Bergström: Alfons med super-sækken. Oversat af Kina Bodenhoff. 32 sider. 129,95 kroner. Gyldendal.