Billedserie: Vinderbilleder viser verdens brutale virkelighed

A Free Syrian Army fighter takes up a position during clashes against government forces in the Sulemain ...

A Free Syrian Army fighter takes up a position during clashes against government forces in the Sulemain Halabi district. Foto: Fabio Bucciarelli

31. plads: Aktuelle temaer: Micah Albert, USA, Redux Images for Pulitzer Center on Crisis Reporting. 3. april ...

31. plads: Aktuelle temaer: Micah Albert, USA, Redux Images for Pulitzer Center on Crisis Reporting. 3. april 2012, Nairobi, Kenya: Dandora-lossepladsen. En kvinde sidder og læser oven på en bunke skrald, hun har samlet ind fra lossepladsen Dandora, der ligger otte kilometer uden for den kenyanske hovedstad, Nairobi. Folk, der bor i området omkring lossepladsen, bliver ofte ramt af luftvejsproblemer, leversygdomme og kræft som følge af det forurenede affald. Men på trods af helbredsrisikoen bor op til 10.000 mennesker på pladsen, hvor de lever af at finde madrester og materialer, de kan sælge videre. Foto: Micah Albert

01. plads: Enkeltnyhed: Paul Hansen, Sverige, Dagens Nyheter. 20. november 2012, Gaza By, Det ...

01. plads: Enkeltnyhed: Paul Hansen, Sverige, Dagens Nyheter. 20. november 2012, Gaza By, Det Palæstinensiske Selvstyre: Begravelsen i Gaza. Den svenske fotograf Paul Hansen vandt i år prisen for det bedste fotografi i konkurrencen, og i forbindelse med udstillingen i København vil han være til stede og holde åbningstalen. Paul Hansen er blevet beskyldt for at skulle manipuleret med lyssætningen på billedet. Et postulat, der dog siden er blevet tilbagevist. Vinderbilledet er taget i Gaza By og viser et begravelsesoptog til minde om to drenge, der blev dræbt i et israelsk luftbombardement. Kampene mellem palæstinensere og israelere varede i den omgang tre dage, hvor over 150 mennesker mistede livet. 103 civile, hvoraf mindst de 30 var børn. Foto: Dagens Nyheter

21. plads: Portrætserie: Stephan Vanfleteren, Belgien, Panos, Mercy Ships/De Standaard. 17. oktober 2012, ...

21. plads: Portrætserie: Stephan Vanfleteren, Belgien, Panos, Mercy Ships/De Standaard. 17. oktober 2012, Conakry, Guinea: Mennesker af nåde. Den afrikanske kvinde har en udposning på halsen og er bange for, at det er en kræfttumor. ”Jeg har ikke ondt, men jeg er bekymret for den kraftige hævelse. Jeg er husmor og har ansvaret for mine børn og min mand, og de har brug, at jeg er der for dem. Jeg håber ikke, at det er en tumor,” siger den 30-årige Makone Soumaro.

01. plads: Historier fra naturen: Paul Nicklen, Canada, National Geographic. 18. november 2011, Rosshavet, ...

01. plads: Historier fra naturen: Paul Nicklen, Canada, National Geographic. 18. november 2011, Rosshavet, Antarktis: Kejserpingviner. Kejserpingvinerne er de største af sin art og kan blive op til en meter lang og veje omkring 40 kilo. Her svømmer de rundt i havet ved Antarktis og blæser bobler i vandet for at forvirre eventuelle rovfisk i området. Kejserpingvinerne findes kun ved Antarktis og opholder sig meget sjældent på fastlandet. De lever af småfisk som krebs og blæksprutter og kan svømme op til 14 kilometer i timen. Foto: Paul Nicklen

01. plads: Dagligdagshistorier: Fausto Podavini, Italien. Den 1. juni 2010, Rom, Italien: Mirella. Den ...

01. plads: Dagligdagshistorier: Fausto Podavini, Italien. Den 1. juni 2010, Rom, Italien: Mirella. Den italienske kvinde Mirella var gift med sin Luigi i over 40 år, men da han fyldte 65 år, begyndte han at få Alzheimers-symptomer. I seks år plejede hun ham alene i parrets hjem i Rom, hvor hver dag blev en ny udfordring med vask, madlavning og tålmodighed. Langsomt mistede Luigi opfattelsen af tid, rum og mennesker, og han døde i maj 2011. Over 36 millioner mennesker i verden lever med lidelsen.

Prisvinderne fra den største fotojournalistiske konkurrence, World Press Photo, sætter standarden for fotografer verden over. Fra på fredag kan vinderbillederne ses i København

Når udstillingen af de bedste fotografier af verdens bedste fotografer på fredag åbner i København, er det i vid udstrækning med motiver af klodens brutalitet på steder som Syrien, Gaza og Afrika.

Det er 56. gang, at den prestigefyldte konkurrence holdes, og ved udstillingen vises kun det bedste af de over 103.000 billeder af 5666 fotografer i 124 lande, der har deltaget. Igennem flere runder er fotografierne blevet sorteret og vurderet af et panel på 19 eksperter fra de største medier og universiteter.

LÆS OGSÅ: Husker du? Billedserie med minder fra de seneste mange årtier

Selvom billederne er opdelt i flere forskellige kategorier fra sport til portræt er udstillingen generelt præget af brutalitet, sørgelige fortællinger og hårde udtryk. Eksempelvis er den svenske fotograf Paul Hansens vinderbillede opsigtsvækkende i sin rå fremstilling af to barnelig.

Det er de barske skyggesider af virkeligheden, der vises. Og selvom det er brutalt, er det også flot. Man skal jo huske på, at det er fotografens opgave at dokumentere virkeligheden, som den er. Det er godt, at udstillingen kan ses i Danmark, fordi fotografiet kan stoppe tiden på en anden måde end de levende billeder i tv. I den hastige nyhedsstrøm er det vigtigt med fotografier, fordi motivet står stille og giver plads til fordybelse, siger Lars Lindskov, der er formand for Pressefotografforbundet.

Stilen i årets vinderbilleder ligner meget andre års udstillinger, men alligevel mener Lars Lindskov, at der på det seneste har været en ny tendens at spore:

Tidligere havde man det meget med at vise mange forskellige lag i billederne. Der skulle være dybde og flere motiver i fotografierne. Sådan er det ikke i dag. Nu er det råt og lige på med blot et enkelt motiv, siger han.

Selvom der i de senere år er kommet mere ligefremme skildringer, er det langtfra et nyt fænomen, men snarere en klassisk disciplin i fotojournalistikken, hvor tendenser i kunsten og samfundet ofte har påvirket fotograferne i valget af skygge, lyssætning og teknik.

Nogle kritiserer den ligefremme stil i konkurrencen for ikke at kunne rumme humor, skævhed og kunstnerisk frihed. For selvom verdens brutalitet er vigtig at vise, er virkeligheden ikke endimensionel.

Lars Bech, der er partner i fotobureauet Das Büro, savner nytænkning:

Udstillingen er jo ekstremt fokuseret på død og elendighed, hvilket gør, at konkurrencen mangler lidt kant. Alle sanser lukker af, når man ser de døde børn, og man kan kun holde det ud i kort tid. Det gør simpelthen for ondt i sjælen. Jeg savner livsglæde og poesi i udtrykket, og det er en misforståelse, at det gode nyhedsbillede altid skal vise det smertelige. Der skal også være plads til øjeblikke af kærlighed, siger han.

World Press Photo 13, Politikens Hus, Rådhuspladsen 37, 1785 København K. Mandag, tirsdag og fredag klokken 13-18, onsdag og torsdag 13-21. Skoleklasser har adgang mandag til fredag 10-13.