Bøn er også en måde at være tavs på

Grundtvig og Jakob Knudsen er emnerne for tre nye, smukke bind i den store salmeserie

N.F.S. Grundtvig har haft indflydelse på det danske undervisningssystem, folkehøjskolerne, ordninger som valgmenigheder og sognebåndsløsning. Han var med i den forsamling, der skrev Danmarks Grundlov, og så har han sat sit præg på den danske salmeskat.
N.F.S. Grundtvig har haft indflydelse på det danske undervisningssystem, folkehøjskolerne, ordninger som valgmenigheder og sognebåndsløsning. Han var med i den forsamling, der skrev Danmarks Grundlov, og så har han sat sit præg på den danske salmeskat. Foto: Leif Tuxen.

Bøn er også en måde at være tavs på. Ordene er hentet fra domprovst Henrik Wigh-Poulsens gennemgang af Jakob Knudsens salme Tunge, mørke Natteskyer (1890) i et af de tre nye, smukke bind, der i dag udkommer i salmeserien fra Taarnborg og Kristeligt Dagblads Forlag.

Alle bidragyderne har lignende prægnante, sentensagtige formuleringer, som man kan plukke og tage med sig.

LÆS OGSÅ: Da grundtvigianerne blev skabt i litteraturen

Forfatteren Bente Hansen, der skriver om N.F.S. Grundtvigs Det kimer nu til julefest (1852), skriver for eksempel sådan: Alt levende har ånd, fordi det alt sammen har en lille del af Gud i sig mens rektor og fysiker Lars Ebbensgaard, der forholder sig til Grundtvigs Der sad en Fisker saa tankefuld (1838), minder om, at Gud er i både tro og viden, en indsigt, han fremhæver som selve pointen i salmen.

Bindene er tilrettelagt i den for serien karakteristisk enkle, smagfulde stil, blottet for distraherende støj: boghåndværk af høj standard. Alene at betragte bindene og langsomt blade i dem er en nydelse. Afgørende for helhedsvirkningen er illustrationerne, skabt af John Olsen (Tunge, mørke Natteskyer), Maja Lisa Engelhardt (Det kimer nu til Julefest) og Per Bak Jensen (Der sad en Fisker så tankefuld).

Billederne, der udfordrer til fortolkning, har deres eget liv. Men den sammenhæng, de er en del af, former naturligvis med på oplevelsen. For mig er forbindelsen til forlægget umiddelbart mest indlysende i Engel-hardts dybe og dybt poetiske variationer over det givne tema.

Henrik Wigh-Poulsen fremhæver den betydning, som Carl Nielsens molstemte melodi med dens nordiske klang af mulm, mørke og sagte mod har for Jakob Knudsens salme. Rytmen eller takten får Wigh-Poulsen til at tænke på en vogn, der vugger af sted i mørket på en øde markvej. Det er også lyden af den anekdote, ifølge hvilken Tunge, mørke Natteskyer dukkede op i digterens sind på en natlig køretur i efteråret 1890 på nordsiden af Randers Fjord, da Knudsen, der på dette tidspunkt virkede som højskolelærer og valgmenighedspræst, var på vej hjem fra et menighedsmøde. Karlen, der kørte vognen, berettede efterfølgende, at hans passager på hele turen sad tavs og indesluttet.

Nedfældet blev salmen den 12. november på bagsiden af manuskriptet til Knudsens drama Cromwells Datter. Knap fire uger senere var det et udkast til hans nok endnu mere kendte salme Se, nu stiger Solen, der tilsyneladende lige så pludseligt landede på bagsiden af dramaet. Som Wigh-Poulsen bemærker, er det meget påfaldende, at de to fremragende og folkekære salmer blev til med så kort mellemrum, endda i et forfatterskab, der ellers kun bød på et par halvhjertede forsøg i genren.

Jakob Knudsen-eksperten, som Wigh-Poulsen er, giver en nyttig baggrund til forståelse af Tunge, mørke Natteskyer, der betegnes som en salme om at rejse gennem natten, gennem den nulstilling af tilværelsen, hvorfra vi ikke kan komme videre i kraft af os selv. Den eneste redning er bønnen om, at en anden vil række ind i ensomheden og mørket, hvor vi tumler orienteringsløse rundt.

Den, der er tavs i natten, hører, hvad Gud siger.

Bente Hansen har en indfølt analyse af Det kimer nu til julefest, en analyse, der ledsages af antydede barndomserindringer.

Grundlæggende er det for hende en salme om at bevæge sig fra et sted til et andet, men ganske langsomt:

Det er nok det, der gør, at jeg føler mig som del af en procession, når vi synger den (...). Det er som en langsom vandring på nattemørke marker under blinkende stjerner. Vi går efter noget bestemt uden at vide, hvad det er. Her og der anes fårehyrdernes svage blus.

Bente Hansen opfatter salmen som mere højtidelig end de fleste andre julesalmer, et træk, som hun synes, Carl Chr. Balles smukke og lidt pompøse melodi understreger.

Salmen spiller en særlig rolle i Hansens familie af den grund, at både hendes far og hendes søn uafhængigt af hinanden og med mange års mellemrum udnævnte netop Det kimer nu til julefest til deres foretrukne julesalme. Sammenfaldet har fået hende til at overveje, om salmen besidder et genkendeligt præg af maskulinitet hvad hun faktisk mener, at den gør. Som begrundelse henviser hun blandt andet til det med hendes egen beskrivelse følelsesbeherskede, ordknappe, bydende og handlende.

Men det er finder jeg en sideindgang til salmen og lidet relevant. Skal vi ind til dens virkelige betydning, bør vi benytte hovedindgangen. Hvad Bente Hansen i andre passager da også gør.

Lars Ebbensgaard tager i læsningen af Der sad en Fisker saa tankefuld udgangspunkt i Grundtvigs personlige oplevelse af kaldet, nemlig kaldet til at blive præst. Men indledningsvist tager han udgangspunkt i sit eget fag, fysikken og blotlægger dermed salmens kerne.

Han skriver om sin glæde ved som fysiker at opstille modeller, der kan give en helhedsforklaring. Aldrig taber han imidlertid af syne, at modellerne kan være behæftede med fejl. Den tankefuldhed, som fiskeren Simon Peter ses indtage, kan være et selvbedrag, hvis man lader tankerne fylde indefra. Men fyldes man udefra, som det skete for den tankefulde Simon Peter, der hørte Herrens tale, kan det blive til forklaring.

Med endnu nogle eksempler på formuleringer, man til egen opbyggelse kan plukke ud af sammenhængen, erklærer Ebbensgaard om salmen om Simon Peters fiskedræt, at den giver mod til også at gøre det, man tror ikke kan lade sig gøre. Man er først en taber, når man giver op.

grymer@k.dk

Tunge, mørke Natteskyer. Tekst: Henrik Wigh-Poulsen. Illustra-tioner: John Olsen. Det kimer nu til julefest. Tekst: Bente Hansen. Illustrationer: Maja Lisa Engel-hardt. Der sad en Fisker saa tankefuld. Tekst: Lars Ebbensgaard. Fotografier: Per Bak Jensen. De indbundne bind er på 32-36 sider og hvert af dem koster 99 kroner. De udkommer på Taarnborg og Kristeligt Dagblads Forlag i dag.