Carl Nielsen bringer Danmark tættere på Rusland

Carl Nielsens 150-årsjubilæum er blevet markeret med en lang række koncerter i hele verden i år. I russiske Sankt Petersborg har komponisten været med til at gøre de kølige politiske relationer til landet lidt varmere

Russisk-dansk forbrødring i Sankt Petersborg, hvor det danske ensemble Athelas Sinfonietta fejrede komponisten Carl Nielsens 150-års fødselsdag med to koncerter til byens festival Sound Ways. Her takker dirigent Christian Kluxen og festivalleder Alexander Radvilovitj hinanden og publikum i byens Sjostakovitj-koncertsal. -
Russisk-dansk forbrødring i Sankt Petersborg, hvor det danske ensemble Athelas Sinfonietta fejrede komponisten Carl Nielsens 150-års fødselsdag med to koncerter til byens festival Sound Ways. Her takker dirigent Christian Kluxen og festivalleder Alexander Radvilovitj hinanden og publikum i byens Sjostakovitj-koncertsal. - . Foto: Anna Flegontova.

Danske Carl Nielsen er ikke et stort navn i Rusland, hvor man stolt dyrker sine egne klassiske komponister. Alligevel satte otteårige Sophia Dzhikidze sig for nylig ved flygelet og spillede yndefuldt og fejlfrit et stykke af Carl Nielsens musik.

Sophia og omkring 50 russiske børn opførte et uddrag af Nielsens største kompositioner på en musikskole i et tidligere palads i yderkanten af Sankt Petersborg en lørdag i november, da der blev afholdt en musikkonkurrence i samarbejde med Det Danske Kulturinstituts kontor i byen.

Aftenen forinden et andet sted i Ruslands kulturelle hovedstad var Carl Nielsen også et tema på den internationale festival for ny kompositionsmusik, Sound Ways. Nielsens 6. symfoni blev fremført i Sjostakovitj-koncertsalen i et nutidigt arrangement af det danske ensemble Athelas Sinfonietta under ledelse af den unge, prisvindende dirigent Christian Kluxen. Han stod i spidsen for 18 danske musikere, heriblandt oboisten Henrik Goldschmidt, der fik de fremmødte, hovedsageligt ældre russere, til at løfte øjenbrynene og lytte interesseret med til den alternativt opførte symfoni.

I 2015 blev Carl Nielsens musik spillet i flere lande i anledning af komponistens 150-årsfødselsdag. Det blev markeret med koncerter med professionelle orkestre og ensembler i koncertsale og kirker i de baltiske lande, Brasilien, Polen og Rusland og arrangeret af Det Danske Kulturinstituts afdelinger i disse lande.

Fejringen af Carl Nielsen har været særligt betydningsfuld i Rusland, hvor det nedkølede storpolitiske klima mellem landet og Vesten har været dominerende. Sanktioner har blandt andet betydet drastiske nedskæringer i statens støtte til kulturlivet og kultursamarbejder. Det fortæller Finn Andersen, direktør for kulturinstituttets kontor i Sankt Petersborg.

”Men det har ikke forhindret os i at lave en masse kulturarrangementer i Rusland i år, ikke mindst med fokus på Carl Nielsen. Vores mål er at støtte civilsamfundet, ofte med fokus på børn og unge, og kulturdialogen bør være det sidste, man inddrager i sanktionerne over for Rusland,” siger direktøren.

Han tog også imod den unge vinder af musikkonkurrencen, som blev otteårige Sophia, og hendes forældre på instituttets kontor, hvor man gennem året har haft en udstilling om Nielsen.

Her fortalte han, som han også gjorde over for juryen, undervisere og elever i sin åbningstale til musikkonkurrencen, at Carl Nielsen er den største danske komponist, og han var taknemmelig over, at den unge russiske talentmasse vil bidrage til arbejdet med at få Nielsen til at indtage sin retmæssige plads på den russiske musikscene.

Samtidig var Finn Andersen også nysgerrig efter at vide, hvordan det var at spille Nielsen for russiske musikere, der er vant til at dyrke Tjajkovskij, Rakhmaninov og Stravinskij.

Det gav Vitalij Romanov, direktøren for musikskolen, et høfligt svar på, da Kristeligt Dagblad talte med ham på hans kontor, kort før de unge kastede sig ud i Nielsens værker for klaver, violin, fløjte og saxofon.

”Det har været meget overraskende for musikere og undervisere at møde Carl Nielsens musik. Især for pianister er det et nyt navn, der har beriget vores repertoire. Der er nuancer og former, vi har skullet vænne os til og har glædet os til at se resultaterne af,” sagde skoledirektøren.

Også musikprofessor og komponist Alexander Radvilovitj, der på 27. år står bag Sound Ways-festivalen, er begejstret for Carl Nielsen, fortæller han med den vanlige russiske høflighed over nogle pirogger i sin lejlighed i Skankt Petersborg efter Athelas Sinfoniettas koncert.

”Jeg har aldrig hørt Nielsens 6. symfoni før. Det lyder så frisk og moderne, og der er så mange opdagelser, selvom det er skrevet for 90 år siden. Athelas' fortolkning af Hans Abrahamsen er fremført med høj kvalitet af orkestret, og dirigent Christian Kluxens kærlighed til musikken har bestemt påvirket publikum herovre.”

For medlemmerne af Athelas Sinfonietta var det også en særlig oplevelse at spille i Sankt Petersborg, selvom Carl Nielsen normalt ikke er en del af repertoiret af nyere kompositionsmusik, siger orkestrets kunstneriske leder, Jesper Lützhøft, der var med i Sankt Petersborg.

”Musikerne var meget fokuserede og begejstrede, og samspillet med Christian Kluxen var en af de sjældne oplevelser, hvor alt pludselig var muligt. Disse øjeblikke, man som musiker lever for, opstod igen og igen ved koncerten. Aldrig har vi holdt mere af Carl Nielsen end den aften. Russiske komponister kom hen til mig og lykønskede mig med vores store komponist.”