Den fortabte mor

I finske Laura Lindstedts debutroman fornemmer man et smertefuldt kaos af skyld og savn, men uden at man rigtigt kan sætte en finger på hvorfor

"Saksen" er en overbevisende debut, skriver Kristeligt Dagblads anmelder.
"Saksen" er en overbevisende debut, skriver Kristeligt Dagblads anmelder. Foto: Foto fra forsiden.

Laura Lindstedt: Saksen. Oversat af Birgita Bonde Hansen. 246 sider. 299,95 kroner. Turbine.

Kærlighed kan som bekendt gå gruelig galt og gør det for hovedpersonen i en finsk debutroman af Laura Lindstedt fra 2007. Hvordan og hvorfor finder vi langsomt ud af i denne meget påtrængende og barske afsløring af en kvindeskæbne, hvor kærlighedsevnen er blevet forkvaklet.

Kvinden føler sig frastødt af tanken om graviditet, men længes efter sit eget lille barn. Hun beslutter sig for at adoptere en tre-fireårig pige fra Kina og må igennem lange samtaler med diverse myndigheder for at få lov. Sin graviditet kalder hun det og mener, at hun er velforberedt til adoptionen og får spillet sin rolle som kommende mor troværdigt.

Allerede her fornemmer vi kvindens usikkerhed, og da barnet kommer, bliver det tydeligt, at forholdet mellem mor og barn udvikler sig skævt.

Kvinden magter ikke tæt kontakt, men drømmer om den, og da afstanden til barnet vokser, bliver hun mere og mere påtaget i sine forsøg på at få hverdagen til at fungere. Barnet opleves som en bebrejdelse, et vidnesbyrd om manglende succes, og efterhånden mister kvinden evnen til at kontrollere den aggression, der opstår, når hun føler sig magtesløs.

Læseren har med stigende irritation over kvinden fulgt hendes manglende evne til at se ud over sig selv og nærme sig barnet. Mod slutningen etableres desuden en forståelse af hendes angst og distance. Kvinden tænker tilbage på tiden før barnets ankomst, helt tilbage til sin egen barndom og forholdet til især de elskede bedsteforældre, men også til et forældrepar, der virker meget fraværende.

Man fornemmer et smertefuldt kaos af skyld og savn, men uden at man rigtigt kan sætte en finger på hvorfor. Til sidst i romanen sker der imidlertid et markant og overraskende synsvinkelskift, som giver retning i kaos og perspektiv til hovedpersonens manglende livsduelighed.

I denne møjsommelige opbygning af en fyldig forklaringsramme om kvindens situation aner man debutantens ønske om at sikre sig læserens fulde forståelse. Mindre kompleksitet her havde været at foretrække. Men der er ingen tvivl om debutromanens seriøsitet, og som læser gribes man stærkt af denne hudløse afdækning af en kvindes invaliderende kærlighedstab. Det er en overbevisende debut og godt endelig at se den i dansk oversættelse.