Det skal du se i teatret i 2016

ARKIVFOTO. Ny politisk aftale sætter fokus på, at Det Kongelige Teater skal være mere synlig uden for ...

Senere på året, fra maj til juli, spiller Det Kongelige Teater sin syvende udendørsforestilling i Ulvedalene. Denne gang er det ”Kong Arthur”, en dramatisk historie om et England i forfald, der er på plakaten. Foto: Simon Knudsen / Scanpix Danmark

Musicals og dansk dramatik dominerer på teater-scenerne i det kommende år. Det skyldes en nylig respekt om musicalgenren samt et gennembrud for danske dramatikere, mener teaterekspert Rikke Rottensten

Et farvel til det gamle år betyder et møde med nye teaterforestillinger - og hos de danske teatre er det især musikalske opsætninger og ny dansk dramatik, der fylder i programmerne.

Begynder man i den nordjyske hovedstad, opsætter Teater Nordkraft eksempelvis ”Stuck”, et kammerspil af forfatter Ida Jessen om ægteparret Ingeborg og Viggo Stuckenberg. Og på Aalborg Teater vil en familiefar redde Europa i forestillingen med den snørklede titel ”Den dag en raket slog ned i Jesper Nielsens trampolin og sprængte Europa”.

Længere sydpå er Jane Austens romanklassiker ”Fornuft og følelse” blevet til en musikalsk opsætning på Aarhus Teater, mens man hos Teatret Svalegangen kan opleve en satire om de narcissistiske forældre, psykolog Svend Brinkmann har kaldt for ”børnevoksne”. I Kolding handler det i stedet om politik, når Mungo Park Kolding med ”De stuerene” fortæller om de mentale og værdimæssige forandringer, der er sket i landet siden Dansk Folkeparti meldte sig på banen i 1995.

Går turen til hovedstaden venter Det Ny Teater med ”Jekyll & Hyde The Musical” baseret på Robert Louis Stevensons fortælling om videnskabsmanden Dr. Jekyll, der hver nat forvandler sig til alteregoet Mr. Hyde.

På Folketeatret - og senere flere steder i landet - kan man finde en musikalsk bearbejdning af Holberg-komedien ”Jean de France” om den danske Hans Frandsen, der efter en rejse til Paris er blevet så fransk dannet, at han rent har glemt sit danske ophav.

Senere på året, fra maj til juli, spiller Det Kongelige Teater sin syvende udendørsforestilling i Ulvedalene. Denne gang er det ”Kong Arthur”, en dramatisk historie om et England i forfald, der er på plakaten.

Sommeren byder også på et gensyn med den folkekære Dirch Passer i skikkelse af Andreas Bo, som kan opleves i en musikalsk teaterforestilling flere steder i Danmark. Og to måneder senere har Østre Gasværk Teater verdenspremiere på en musikalsk fortolkning af Ken Follets internationale bestseller ”Jordens søjler”, der handler om katedralbyggeri i 1100-tallets England.

Udvalget er ingen tilfældighed, for næste års tendenser i teaterregi hedder musicals og ny dansk dramatik, fortæller teaterekspert og -anmelder Rikke Rottensten.

”Særligt musicals står sindssygt stærkt i 2016 og er den helt store strømning. Der er mange danskere, der gerne vil se dem, og det er både de kommercielle teaterproducenter og subventionerede teatre, der sætter dem op,” siger hun.

Forestillinger med sang og musik har tidligere været et omdiskuteret fænomen, men inden for de sidste to år er musicals blevet en genre, der nyder stor respekt. Det skyldes blandt andet, at genren er blevet professionaliseret og udelukkende har dygtige og kompetente folk på holdet, men også at det er forestillinger, der ofte kommer bredt rundt i landet, uddyber Rikke Rottensten.

Derudover står det godt til med den nye danske dramatik, hvor Rikke Rottensten særligt nævner to tendenser.

For det første den, hvor skønlitterære forfattere har skrevet dramatikken eller ladet deres romaner omforme til scenen. Eksempelvis Ida Jessens ”Stuck” på Teater Nordkraft.

”Det handler om, at danske forfattere atter er kommet i fokus. Mange af dem, som Ida Jessen, har en bred læserskare og er ikke nødvendigvis særligt elitære. Det er fint, for man behøver jo ikke altid se Holberg,” forklarer hun.

For det andet tendensen, hvor nye danske dramatikere selv byder ind, fortsætter Rikke Rottensten:

”Dramatikeruddannelsen i Aarhus er slået igennem, og der er kommet en del danske dramatikere, som har bidt sig godt fast. De skriver selv til teatrene, men gennemskriver også klassikere, som for eksempel Holbergs 'Jean de France'.”