Don Juan med overraskelser

Velklingende og velsunget Don Juan fra Den Jyske Opera. Fire ud af seks stjerner.

”Don Juan” er på turne i store dele af landet frem til den 20. marts. Her ses Jørn Pedersen som Don Juan og Luciano Miotto som Leporello. –
”Don Juan” er på turne i store dele af landet frem til den 20. marts. Her ses Jørn Pedersen som Don Juan og Luciano Miotto som Leporello. –. Foto: Den Jyske Opera.

Det er en af de mest hårrejsende scener i operahistorien, det øjeblik, hvor Don Juan bliver indhentet af sit eget overmod: Don Giovanni, a cenar teco minvitasti e son venuto ...

LÆS OGSÅ: Handlingen i Don Juan

Ja, jeg er kommet! Det er kommandanten, også kaldet Stengæsten, Donna Annas myrdede far, der gør sin entré, akkompagneret af fuldt orkester, med paukehvirvler og syv messingblæsere i fortissimo. Regissører har gennem snart 225 år materialiseret denne scene vidt forskelligt, men isnende grufuld skal den selvsagt være.

I Den Jyske Operas nyopsætning af Don Juan kommer der imidlertid ingen entré fra Stengæsten. Holdet bag opførelsen instruktør og scenograf Mikael Melbye og hans lysdesignere Wendall Harrington og John Bishop har forestillingen igennem rent scenografisk klaret sig med en række billedprojektioner, der fleksibelt flytter rammen om handlingen fra Sevillas gader, til Don Juans palads eller ud i et parklignende landskab. Det er lavet med fin æstetisk fornemmelse og en god portion fantasi, som når man under Leporellos listearie ser et antikt europakort som illustration til Don Juans talrige erobringstogter.

Men det bliver for meget, når vi i stedet for Stengæstens sjælsrystende entré blot ser en billedprojektion af et par store blinkende øjne på bagvæggen, og når både Don Juan og Leporello skal agere, som om genfærdet befinder sig et sted ude på tilskuerrækkerne. Få minutter senere slutter operaen, idet man har valgt at stryge den afsluttende sekstet en skik, den australske operaekspert Charles Osborne kaldte barbarisk. Men lad gå, dirigent og scenograf har været rørende enige, på dette sted skal der være tæppefald, og et velfortjent bifald brager løs fra publikum i Musikhuset i Aarhus. Sangerne træder frem og tager imod det, og vi kan ved selvsyn konstatere, at bassen Jens Bové i høj grad har statur til at have kunnet agere som et skrækindjagende genfærd.

Forestillingen er som helhed en kende for æstetisk eller ufarlig, selvom man ikke har sparet på lyseffekterne i det flammehav, Don Juan til sidst forsvinder i. Til gengæld kan man glæde sig over glimrende Mozart-spil af Aarhus Symfoniorkester, kompetent og livfuldt dirigeret af Tobias Ringborg.

Sangerne alternerer fra forestilling til forestilling, formodentlig uden at det afstedkommer de helt store kvalitative udsving. Det hold, jeg oplevede i lørdags, gjorde det tilfredsstillende, selvom Jørn Pedersens Don Juan havde lidt for meget buffo-karakter over sig, som når han som en anden lommecharmør vinkede flirtende til Zerlina, mens Donna Elvira sang sin knivskarpe arie Ah, fuggi il traditor. Figuren savnede adelig myndighed, hvor smidig stemmen end var. Donen blev for meget bonkammerat med Leporello, godt sunget og spillet af Luciano Miotto. I den lidt utaknemlige rolle som Don Ottavio gjorde tenoren Sune Hjerrild i bogstavelig forstand god fyldest. Han var nemlig måske for at understrege hans flødebolleagtige karakter? iført posede bukser og en ditto overdel, der ledte tankerne hen på en Michelin-mand.

Sopranerne holdt alle tre et fint niveau: Lina Valantiejute som Donna Anna, Kari Postma som Donna Elvira og den letfodede Vibeke Kristensen som Zerlina. Deres arier kom som perler på en snor, lydhørt og nænsomt akkompagneret af musikerne i orkestergraven. Tre timer med noget af den mest geniale musik, der nogensinde er komponeret, velklingende, velsunget og velgennemført man skulle da være et skarn for ikke at anbefale en sådan helhedsoplevelse.

Mozart: Don Juan med Den Jyske Opera og Aarhus Symfoniorkester, dirigeret af Tobias Ringborg. Regi: Mikael Melbye. Forestillingen spiller i Aarhus fra den 8. til den 11. februar, hvorefter den kommer på turné over store dele af landet frem til den 20. marts.