Dukkerne frem på scenen

Nordens største dukketeaterfestival findes i Silkeborg, og fra på torsdag går det endnu en gang løs med marionet- og handskedukker som hovedpersoner i forestillinger for både børn og voksne

Den hollandske teatergruppe Stuffed Puppet Theatre optræder på festivalen med stykket ”Mathilde”. – Foto fra forestillingen.
Den hollandske teatergruppe Stuffed Puppet Theatre optræder på festivalen med stykket ”Mathilde”. – Foto fra forestillingen.

Det fascinerer mig, hvordan man kan animere et dødt materiale, så det udtrykker dybe følelser og giver oplevelser og refleksioner, man ikke oplever i noget andet teaterrum. Det er en kilde til evig undren.

Sådan siger Ulla Dengsøe, når hun bliver opfordret til at forklare, hvorfor hun holder så meget af dukketeater. Som kunstnerisk leder af Festival of Wonder i Silkeborg, der er Nordens største dukketeaterfestival, ved hun mere om genren end de fleste. Hun rejser rundt i hele verden og ser teaterforestillinger med handskedukker, marionetdukker på snore og menneskestore papmachedukker, der bliver båret rundt på en scene af skuespillere. Hvert andet år bringer hun et bredt udvalg af de bedste forestillinger til Silkeborg, hvor alle byens scener og spillesteder i fire dage fyldes med dukke-teater i alle afskygninger.

LÆS OGSÅ: Teater om Aspergers syndrom har stor appel

På Festival of Wonder viser vi dukke-og objektteater på et højt kvalitetsniveau lige fra det traditionelle tilbage til rødderne-teater til det eksperimenterende og nyskabende, fortæller Ulla Dengsøe, der sætter en stor ære i aldrig at gå på kompromis med kvaliteten af forestillingerne.

Ved sidste festival så 11.000 publikummer dukketeater i Silkeborg, og billetterne til dette års festival, der begynder på torsdag, er der rift om. Men fordi festivalen omfatter det bedste af det bedste inden for genren, appellerer den ikke kun til det brede publikum. Også en større international delegation af teaterfolk kommer rejsende til Silkeborg for at se forestillinger samt deltage i dukkeværksteder, forskellige workshops og masterclass.

I Danmark er der mest tradition for dukketeater, der henvender sig til børn og familier, men sådan er det ikke i udlandet. Hvor de danske forestillinger, der udgør omkring halvdelen af programmet på Festival of Wonder, næsten udelukkende er børneforestillinger, er de udenlandske dukketeaterforestillinger mest for voksne. Temaerne her kan være særdeles samfundsrelevante. Et eksempel er Punch and Judy in Afghanistan, hvor den hollandske teatergruppe Stuffed Puppet Theatre sender deres figurer i krig som Punch bin Laden og hans blodtørstige kone, Judy. Skuespilleren Neville Tranter er selv på scenen som dukkefører, der skal underholde de udsendte soldater i Afghanistan, men som ender med at blive tilintetgjort af Punch bin Laden.

Tidligere var dukketeater typisk forbundet med handskedukker og dukkeførere, der var gemt bag et sort forhæng, men sådan er det ifølge Ulla Dengsøe ikke mere:

Det er en stærk tendens i moderne dukketeater, at dukkeførerne er synlige på scenen, og at musik og scenografi får stadig større betydning.

Som eksempel fremhæver Ulla Dengsøe stykket Hotel de Rive, der er skabt i et samarbejde mellem teatergrupper fra Tyskland, Frankrig og Schweitz. Her mødes den traditionelle og meget gamle marionetdukketeknik med moderne dukker, der er ført af Frank Soehnle fra Tyskland. Han betegnes som en af verdens dygtigste dukkeførere og dukkemagere, og hans forestilling danner også grundlag for en todages masterclass, der handler om mødet mellem skuespillere og dukker på scenen.

Silkeborg Dukketeaterfestival, som festivalen også bliver kaldt, blev gennemført første gang i 1986. Dengang dog i en meget lille målestok med en håndfuld danske forestillinger. Siden er den vokset kraftigt, og i 2006 blev Ulla Dengsøe, der er bibliotekar i Silkeborg Kommune, ansat til at bruge en væsentlig del af sin arbejdstid på at være kunstnerisk leder af festivalen.

I dag kunne festivalen sælge en del flere billetter end de 11.000, det blev til sidste år, men det er et erklæret mål ikke at blive ret meget større.

Dukketeater er en intim teaterform, og derfor skal en dukketeaterfestival ikke være kæmpestor. Vi får ofte at vide af vore internationale samarbejdspartnere, at Silkeborg har en perfekt størrelse, for selvom vi har alle byens spillesteder i brug, og alle kommunens skoler er involveret, er alt stadigvæk så overskueligt, at man under festivalen hele tiden møder hinanden, og det er vigtigt, mener Ulla Dengsøe.

Hun lægger meget vægt på, at vise udenlandske forestillinger, for, som hun siger, der er noget universelt ved dukker, som rammer os alle, uanset hvor i verden vi kommer fra.